آمریکا سفیر ایران در یمن و یک مدرسه دینی در قم را تحریم کرد

حسن ایرلو سفیر جمهوری ایران در یمن از افراد تحریم شده از سوی ایالات متحده است

ایالات متحده آمریکا دو فرد، چند شرکت و نهاد و چند فروند کشتی از ایران، پاکستان، کره، چین، بریتانیا و کره جنوبی را بر اساس قوانین ضدتروریسم تحریم کرده است.

حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن که یک فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان شده و یک مدرسه آموزش علوم دینی در قم به نام “جامعةالمصطفی العالمیه” و یک شرکت بازرگانی ثبت شده در بریتانیا در میان تحریم‌شدگان هستند.

آقای ایرلو به تازگی عازم ماموریت در صنعا پایتخت یمن شده بود و استوارنامه خود را رهبران حوثی که کنترل این شهر را در اختیار دارند، تحویل داده بود. “جامعةالمصطفی العالمیه” یک مرکز آموزشی نزدیک به حکومت است که بخشی از هزینه های آن از ردیف بودجه سالانه دولت ایران تامین می شود. این مرکز طلاب غیر ایرانی هم آموزش می دهد و مدیران آن از نفوذ حکومتی بالایی برخوردارند.

اموال و حساب بانکی احتمالی افراد و نهادهای تحریم شده در آمریکا توقیف می شود و اشخاصی که تحت تحریم قرار گرفته اند همراه با اعضای درجه اول خانواده خود اجازه حضور در ایالات متحده را نخواهند داشت.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از صادر شدن این تحریم در توییتی گفته است “ایالات متحده حسن ایرلو ، یک افسر نیروی قدس سپاه و یک مرکز آموزشی را که از استخدام افراد در سپاه پشتیبانی می کند، تحریم کرد. حمایت ایران از حوثی ها به درگیری در یمن دامن می زند و بی ثباتی این کشور را تشدید می کند”.

ایران از حوثی های یمن که یک گروه شیعه مخالف دولت رسمی این کشور است حمایت می کند. آمریکا ایران را متهم به تسلیح این گروه و درگیری نیابتی آن در منطقه از جمله با عربستان می کند.

این سومین دور تحریم ها علیه ایران پس از انتخابات ریاست جمهوی آمریکاست که جو بایدن رقیب رئیس جمهوری فعلی آمریکا در آن به پیروزی رسید.
رد شدن از پست

ایالات متحده آمریکا بر اساس قوانین داخلی خود ایران را “دولت های حامی” تروریسم” تشخیص داده و طور مرتب برخی از نهادها و افرادی را که در در خدمت کمک به اهداف ایران تشخیص دهد، وارد فهرست تحریم های مرتبط با مقررات مبارزه با تروریسم خود می کند.

ایران اتهام آمریکا مبنی بر حمایت از تروریسم را رد می کند و در برابر ایالات متحده را دولت حمایت کننده از گروه‌های تروریستی خصوصا در همسایگی ایران عنوان می کند.

مقررات مربوط به مقابله با تروریسم سال ها پیش از ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران اعمال شد. این مقررات در جریان مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در زمان گفت‌و گوهای اتمی منجر به توافق هسته ای برجام در دستور کار قرار نداشت.

آمریکا با خروج از توافق هسته ای برجام ضمن بازگرداندن تمامی تحریم های اتمی رفع شده، برخی از افراد و نهادهای ایرانی را همزمان وارد فهرست تحریم های مقابله با تروریسم کرده است.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده بازگشت به برجام داده و جیک سالیوان گزینه او برای سمت مشاور امنیت ملی گفته است این کار “عملی” است اما مقام های دولت ترامپ می گویند که بازگشت به برجام برای دولت بعدی کار آسانی نخواهد بود. آقای بایدن درباره یک توافق جدید با ایران که مسائل دیگر از جمله سیاست های منطقه ای ایران را در بر بگیرد، ابراز علاقه کرده است.

طیف‌های سیاسی نزدیک تر به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، مخالف هرگونه مذاکره مجدد با دولت بعدی آمریکا با هدف لغو تحریم ها هستند و می گویند باید شعار آقای خامنه ای که بی اثر کردن تحریم هاست، محقق شود.

سرتیپ علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران به تازگی به رد احتمال مذاکره با آمریکا گفته کشور “نباید دو بار به چاله بیفتد”.