دولت آمریکا خواستار تحقیقات مستقل در مورد ‘اعدام های دستجمعی’ در ایران شد

رابرت دسترو، معاون وزیر خارجه آمریکا، با استقبال از درخواست گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، خواستار تحقیقات مستقل در مورد “ناپدید شدن و اعدام های خودسرانه دستجمعی سال 1988” در ایران شده است.

او در توییتر خود در عین حال افزوده است که “با توجه به درگیر بودن مقامات ارشد کنونی ایران [در این اعدام ها] بسیار نامحتمل است که رژیم در مورد خود تحقیقات کند.”

آقای دسترو همچنین گفته است: “رژیم به خانواده های [اعدام شدگان] در مورد سرنوشت عزیزانشان توضیحی نداده و به جای آن، خانواده ها را تهدید و به اماکن دفن آنان اهانت کرده است.”

این مقام دولتی آمریکا اظهار داشته که “ایرانیان استحقاق برخورداری از عدالت را دارند. ما از جامعه جهانی می خواهیم خواستار پاسخگویی رژیم در برابر خواسته سازمان ملل باشد.”

گفته شده است که در سال 1367 تعدادی از محکومان سیاسی زندانی در ایران پس از رسیدگی مجدد به پرونده آنان اعدام و در مکان های اعلام نشده دفن شدند. همچنین گفته شده که اعدام این افراد به دستور آیت الله روح الله خمینی، رهبری سابق ایران، صورت گرفته و چند تن از مقامات دولتی مامور اجرای آن بودند.

ایران این اتهام را رسما تایید نکرده اما برخی مخالفان دولت و نهادهای حقوق بشری پیگیر آن بوده اند.

موضعگیری این مقام وزارت خارجه آمریکا در حالی است که بخشی از تحریم های آن کشور علیه ایرانیان در چند سال اخیر براساس اتهام نقض حقوق بشر به اجرا گذاشته شده است.