روحانیون نزدیک به حکومت در حوزه‌های علمیه: محمود امجد به دلیل سخنانش درباره خامنه‌ای توبه کند

مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌‌های علمیه ایران ضمن اعلام برائت از سخنان اخیر محمود امجد، استاد اخلاق حوزه درباره مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی در «قتل» روح‌الله زم و جنایت‌های پس از سال ۱۳۸۸، خواستار توبه او شدند.

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، در بیانیه‌ای سخنان امجد را «دفاع از مجرمان و تهدیدکنندگان امنیت ملی و فتنه‌انگیزان و وابستگان به سازمان‌های جاسوسی بیگانگان» خواند و اعلام کرد در عهد خود با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

او همچنین اعلام کرده حوزه علمیه قم و دیگر حوزه‌های علمیه به همراه طلاب و مدرسان آن از سخنان محمود امجد اعلام برائت می‌کند.

امجد در واکنش به اعدام روح‌الله زم او را «مقتول مظلوم» خوانده و رهبر جمهوری اسلامی را مسئول مستقیم «همه جنایت‌ها و کشته‌شدگان» از سال ۱۳۸۸‌ دانسته بود.

این روحانی پر نفوذ حوزه شامگاه ۲۵ آذرماه طی یک سخنرانی زنده در صفحه اینستاگرام خود گفت: «تعجب می‌کنم از اعمال خودمان و همه که چرا یک جوانی را مظلومانه اعدام می‌کنند و کک‌ ما نمی‌گزد. من برای این جوان ناراحتم چون مظلوم کشته شد.»

اکنون مدیر حوزه‌های علمیه این سخنان امجد را «ساده‌لوحی و گستاخی دشمن‌پسند» خوانده است.

در تهران خبرگزاری رسمی حوزه نوشته مدرسان حوزه علمیه استان ضمن اعتراض به سخنان امجد خواستار توبه او شده‌اند.

شماری از روحانیون و طلاب کرمانشاه نیز روز شنبه تجمعی اعتراضی برگزار کردند و علیه «سخنان موهن امجد» شعار سر دادند. مصطفی علما، نماینده خامنه‌ای در استان کرمانشاه نیز در این جمع گفت «نه تنها ایران اسلامی بلکه تمام دنیا به درایت مقام معظم رهبری می‌بالند.»

برخی مدرسان حوزه در مصاحبه و یادداشت‌هایی به این سخنان امجد اعتراض کرده‌اند.

عبدالحسین خسروپناه، مدرس فلسفه، در کانال تلگرام خود به گریستنش به دلیل سخنان امجد اشاره کرده و سخنان او را «شمشیر زهرآلود» خوانده است.

حسین مومنی، مدرس حوزه علمیه،‌ نیز انتقاد امجد از خامنه‌ای را با عدم همراهی یاران «حضرت محمد»،‌ پیامبر مسلمانان، مقایسه کرد و گفت: «در طول تاریخ افرادی وجود داشتند که جزء صحابه پیامبر و امام معصوم بودند، ولی نور ولایت بر قلب آن‌ها به مرور ضعیف شد.»

خبرگزاری تسنیم نیز از یادداشت‌های پرشماری منسوب به «دوستان و شاگردان سابق» امجد منتشر کرده است که نویسندگان با لحن‌های مختلف به این روحانی تاخته‌اند.