والی هرات: تمام نیازمندی‌های مواد مخدر شیمیایی از ایران وارد افغانستان می‌شود

وحید قتالی والی هرات در غرب افغانستان اعلام کرد، تمام نیازمندی‌های مواد مخدر شیمیایی از ایران وارد این کشور می‌شود.

روزنامه «هشت صبح» سه‌شنبه 5 ژانویه 2021 با نشر گزارشی نوشت، وحید قتالی گفته است، با تغییر شیوه مصرف مواد مخدر در افغانستان، بخش بزرگی از مواد شیمیایی و تیزاب‌هایی که از آن برای تولید مواد مخدر صنعتی استفاده می‌شود، از ایران وارد افغانستان می‌شود.

او اضافه کرد، بیش‌تر از 95 درصد معتادان و مصرف‌کننده‌گان مواد مخدر در هرات، موادی را مصرف می‌کنند که در داخل این کشور تولید نمی‌شود و افغانستان وارد مرحله تازه‌ای از مصرف مواد مخدر شده است که در آن، از مواد شیمیایی مخدر استفاده می‌شود.

قتالی اظهار کرد، تمامی مشتقات و نیازمندی‌های مواد مخدر شیمیایی و تیزاب‌هایی که از آن در ساخت قرص‌های روان‌گردان و مواد نشئه‌آور استفاده می‌شود، از کشورهای همسایه و لزوماً ایران، وارد افغانستان می‌شود.

والی هرات تاکید کرد: «ما باید از ورود مواد مخدر جلوگیری کنیم. اتهامی که در طول سال‌های گذشته به ما زده می‌شد، این بود که ما صادرکننده مواد مخدر هستیم، اما این موادی که وارد کشور می‌شود، مطلقاً برای آلوده کردن جامعه است».

در همین حال، پولیس مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می‌گوید، برخی کیمیادان‌های ایرانی برای شناسایی و برداشت بوته‌ای دشتی به نام «هما» یا «بندک» وارد افغانستان شده‌‌اند و از این بوته در ولسوالی بکواه ولایت فراه، در ساخت مواد مخدر صنعتی استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، مقام‎‌‌های محلی هرات با نگرانی از وارد شدن مواد مخدر از ایران به افغانستان، تأکید دارند که بخش بزرگی از تیزاب‌ها، مواد شیمیایی و انواع گوناگون قرص‌های روان‌گردان و «تابلیت K» از ایران وارد هرات می‌شود.

بر‌اساس معلومات مقام‌های محلی هرات، این مواد با «تغییر نوع جنس» از طریق مرز رسمی و یا از مسیرهای غیررسمی وارد ولایت‌های مرزی با ایران می‌شود و از آن در کارخانه‌های تولید مواد مخدر در ولایت‌های نسبتاً ناامن، برای تولید مخدرهای صنعتی مانند «شیشه» و «کریستال» استفاده می‌شود.

معلومات مقام‌های ارشد محلی در هرات نشان می‌دهد که بخشی از تیزاب‌های تولید مواد مخدر با «تغییر نوع جنس» به نام «کاغذ و کچالو» از مرزهای قانونی و برخی محموله‌ها نیز از مرزهای غیررسمی وارد می‌شود.

شایان ذکر است که با وجود افزایش معتادان مواد مخدر در افغانستان، واردات تیزاب‌ها و مواد مخدر شیمیایی از ایران به این کشور نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است که مقام‌های محلی هرات به جلوگیری آن تاکید دارند. افغانستان از طریق ولایت‌های هرات، فراه و نیمروز با ایران مرز مشترک دارد.