روحانیان ایران و ارتباط با ‘ثروتمندان’؛ از شهرام جزایری تا مطلبی کاشانی : بهنام قلی‌پور

مطلبی کاشانی “ابربدهکاران بانکی” غسال مصباح یزدی

مطلبی کاشانی که احمد توکلی او را از “ابربدهکاران بانکی” معرفی کرده است

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین رجایی، معاون سازمان “دیده‌بان شفافیت و عدالت” می‌گویند یکی از “ابربدهکاران بانکی”، جنازه محمدتقی مصباح یزدی را پیش از کفن و دفن شستشو داده است، موضوعی که خبرساز شده و علی مصباح یزدی، پسر محمدتقی مصباح یزدی آن‌را رد کرده است.

غسال محمدتقی مصباح یزدی زمانی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت که کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران به نقل از وی گفت که “موقع غسل، میت (مصباح یزدی) چشمانش را گشوده” است.

این اظهار‌نظر آقای صدیقی حاشیه‌های فراوانی برای وی و خانواده آقای مصباح یزدی به‌همراه آورد و در نهایت امام جمعه موقت تهران از آنچه که به‌نقل از این غسال بیان کرده بود عذرخواهی کرد.

با گذشت حدود دو هفته از این عذرخواهی، نام این غسال از سوی آقای توکلی و رجایی، رضا مطلبی کاشانی اعلام شده است، فردی که به‌گفته این دو نفر یکی از “ابربدهکاران بانکی” است.

آنها در یادداشت خود، رابطه “ثروتمندان ناشناس” با “زمامداران و روحانیون سرشناس” را “خطری” برای این افراد دانسته و نسبت به گسترش این رابطه هشدار داده‌اند.

در یادداشت این دو نفر آمده که “به علما و امراء هشدار می‌دهیم به جای معاشرت با ثروت اندوزان، با حفظ حقوق و احترام کلی به همه ملت از جمله ثروتمندان، با مستضعفان متدین و وطن‌خواه بجوشند.”

رضا مطلبی کاشانی کیست؟

نام مالک شرکت “تک ماکارون” شهریور ماه امسال پس از آنکه اسنادی از شراکت وی با علیرضا پناهیان، یکی از خطبای بیت آیت‌الله خامنه‌ای در ساخت و ساز ملکی در منطقه ۲ تهران منتشر شد، بر سر زبان‌ها افتاد.

علیرضا پناهیان در واکنش به انتشار این اسناد گفت که این ملک “هدیه دوستان” بوده است، اما نامی از شریک خود یعنی رضا مطلبی کاشانی نبرد.

نام رضا مطلبی‌کاشانی به‌عنوان یک تاجر ثروتمند، سال ۱۳۹۱ کنار کاظم صدیقی در فهرست شش نفره موسسان موسسه پژوهشی آموزشی اندیشه‌های “امام خمینی” دیده می‌شود. موسسه‌ای که همه‌کاره آن محمدتقی مصباح یزدی بود که چندی پیش در تهران درگذشت.

محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی “قدس” سپاه و غلامرضا فیاضی نماینده خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری از دیگر موسسان این موسسه آموزشی هستند.

مجمع خیرین “امید کشور” شرکت دیگری است که رضا مطلبی کاشانی در هیات مدیره آن حضور دارد. حبیب‌الله بوربور و مجتبی رحماندوست هم در هیات مدیره این شرکت حضور دارند.

موسسه علمی فرهنگی “علامه عسگری”، بنیاد خیریه “غدیر” و شرکت خیریه و نیکوکاری “ریحانه” از دیگر نهاد‌هایی هستند که نام مطلبی کاشانی در هیات مدیره آنها دیده می‌شود.

سایت “انتخاب” هم در گزارشی درباره مطلبی کاشانی نوشته اکثر خانواده وی ساکن کانادا هستند و یکی از فرزندانش هم داماد محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران است.

این سایت نوشته آقای مطلبی به واسطه حضور خانواده‌اش در کانادا، مبلغی معادل دو میلیون دلار به بیمارستانی در کانادا کمک کرده است.

مهدی صدرالساداتی از روحانیون فعال در اینستاگرام هم نوشته آقای مطلبی کاشانی ۲۴ هزار متر موقوفات در لواسان را به مدت۱۰ سال با پرداخت ماهیانه دو میلیون تومان، اجاره کرده است.

هیچ‌یک از این ادعاها به صورت مستقل از سوی بی‌بی‌سی قابل تایید نیست.

احمد توکلی علاوه بر اینکه آقای مطلبی کاشانی را یک “ابر بدهکار بانکی” معرفی کرده از علما این سئوال را مطرح کرده که آیا پرسیده‌اید که منبع “کسب فردی که ۴۰ میلیارد تومان خمس داده چیست؟”

رضا مطلبی کاشانی از جمله تاجران و ثروتمندانی است که نام او به تازگی در ارتباط با گروهی از روحانیون، هیات‌های مذهبی و خیریه‌ها به میان آمده است، یعنی حدود ۱۸ سال پس از نام شهرام جزایری.
شهرام جزایری و رابطه با روحانیون

شهرام جزایری

شهرام جزایری زمانی تحت تعقیب قرار گرفت که چکی را به‌عنوان “وجوه شرعیه” به بیت آیت‌الله علی خامنه‌ای فرستاد.

رابطه ثروتمندان با گروهی از روحانیون، مداحان و نهاد‌های مذهبی و سیاسی در جمهوری اسلامی به اوایل دهه ۱۳۸۰ و تاجری به نام شهرام جزایری باز می‌‌گردد. از آقای جزایری که آن زمان تنها ۲۹ سال داشت به عنوان یکی از “مفسدان اقتصادی” نام برده می‌شد که با گروهی از روحانیون و سیاستمداران رابطه برقرار و به آنها کمک مالی می‌کرده است.

شهرام جزایری زمانی بازداشت شد که چکی را به‌عنوان “وجوه شرعیه” به بیت آیت‌الله علی خامنه‌ای، می‌فرستد که همین مساله منجر به پیگیری پرونده او و در نهایت محاکمه‌اش می‌شود، موضوعی که وکیل آقای جزایری هم آن را تایید کرده است.

سال‌ها بعد محمود احمدی‌نژاد در جریان یک مناظره انتخاباتی با مهدی کروبی، گفت که شهرام جزایری ۳۰۰ میلیون تومان به آقای کروبی پرداخت کرده است که جزایری سال ۱۳۹۳ گفت بیش از ۱۳ میلیارد تومان به‌عنوان “وجوهات به دفتر کروبی و افراد معرفی شده از طرف وی” پرداخت کرده بود، ادعایی که آقای کروبی که در حال حاضر در حصر است، به آن واکنشی نشان نداده است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل شهرام جزایری مهر ماه همان سال گفت که موکلش به مهدی کروبی و هادی خامنه‌ای، برادر آیت‌الله خامنه‌ای هم پول داده بود تا روزنامه راه‌اندازی کنند.

..

حسن رعیت، رفیق مداحان

عده‌ای از حسن میرکاظمی (حسن رعیت) به‌عنوان یکی از حامیان اصلی و دستیار بابک زنجانی در فعالیت‌های اقتصادی نام برده‌اند که در حال حاضر هر دو آنها به گفته مقام‌های قضایی در زندان هستند.

نام حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که تصویری از او در جریان سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ در تهران منتشر شد. او ترک موتوری نشسته بود و اسلحه در دست داشت.

سایت بازتاب سال ۱۳۹۱ در گزارشی “حسن رعیت” را “تاجر بسیجی” معرفی کرد که از حامیان مالی “هیات ثارالله مسجد امام الهادی” محله شمس‌آباد است.

محمود کریمی و محمدرضا طاهری از مداحان این هیات بودند که رابطه نزدیکی با حسن رعیت داشتند و به باشگاه ورزشی او نیز رفت و آمد می‌کردند.

حسن میرکاظمی همچنین رئيس هیات مدیره شرکت “لوح مهراندیش خام” بود که آقای طاهری یکی از اعضای هیات مدیره آن محسوب می‌شد.

سال ۱۳۹۲ هم فیلمی ۳۰ دقیقه‌ای از جلسه سعید مرتضوی، حمید باقری درمنی، بابک زنجانی و حسن میرکاظمی منتشر شد که در آن “رشوه خواهی ۳۰میلیارد تومانی” فاضل لاریجانی، برادر صادق لاریجانی، رئيس سابق قوه قضاییه سخن به میان آمد.

انتشار این فیلم که در آن زمان منجر به بازداشت موقت سعید مرتضوی شد و سال ۱۳۹۷ حمید باقری درمنی به اتهام “فساد اقتصادی” محاکمه و اعدام شد.

عده‌ای از حسن میرکاظمی به‌عنوان یکی از حامیان اصلی و دستیار بابک زنجانی در فعالیت‌های اقتصادی نام برده‌اند که در حال حاضر هر دو آنها به گفته مقام‌های قضایی در زندان هستند.

هادی رضوی، حامی مالی مدافعان حرم

محمدهادی رضوی مدیرعامل گروه اقتصادی به نام “فاطمی” و از متهمان اصلی پرونده “اختلاس” در بانک سرمایه است که با دختر محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ازدواج کرده است.

نام رضوی در جریان رسیدگی به پرونده “اختلاس” بانک سرمایه بر سر زبان‌ها افتاد و در دادگاه جزئیات زیادی از اتهامات وی به طور علنی اعلام و منتشر شد که در نهایت منجر به صدور ” ۲۰ سال حبس، رد مال، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی” برای او شد.

در جریان رسیدگی به اتهامات رضوی، برخی رسانه‌ها گزارش کردند رضوی رئیس شورای سیاستگذاری و از حامیان مالی جشنواره فیلم “مدافعان حرم” بوده است.

هادی رضوی مدیرعامل گروه اقتصادی به نام “فاطمی” و از متهمان اصلی پرونده “اختلاس” در بانک سرمایه است.

محمدعلی هادی، معاون سابق وزیر خارجه و عضو هیئت مذاکره‌کننده با رابرت مک فارلین، مشاور امنیت ملی رونالد ریگان رئیس‌جمهوری آمریکا در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ از دیگر متهمان این پرونده بود.

آقای هادی در این دادگاه به عنوان عضو سابق هیئت مدیره وقت بانک سرمایه به “مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت” متهم شد.

وی زمانی که دادگاهی می‌شد، عضو هیئت مدیره “مؤسسه خیریه بوتراب” بود. رضا نیری، رئیس سابق کمیته امداد، دیگر عضو این مؤسسه بود. علی شاهچراغی، امام جمعه ری، نیز یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره این خیریه است.

هادی رضوی، از سرمایه‌گذاران سریال شهرزاد و داماد وزیر کار ایران به زندان منتقل شد
علیرضا حیدرآبادی، مدیر عامل پیشین بانک سرمایه از اسپانیا به ایران 'مسترد شد'

خیریه‌ها، پوششی برای تخلف یا خدمت به مردم؟

در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار موسسه خیریه در ایران فعال است که به گفته “الهام امین‌زاده” دستیار ویژه سابق رئیس‌جمهور در امور شهروندی، گردش مالی آنها ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

تعداد قابل توجهی از متهمان اقتصادی که در سال‌های اخیر در ایران محاکمه شده‌اند هم از اعضای هیئت مدیره چندین خیریه در ایران بوده‌‌اند.

حضور این افراد در خیریه‌ها و رابطه نزدیک با بیت و دفاتر روحانیون، مداحان، هیئت‌های مذهبی و صاحبان قدرت این بحث را به میان کشیده که برخی از آنها در این پوشش‌ها برای “پول‌شویی” استفاده می‌کنند، موضوعی که تاکنون گزارشی رسمی درباره‌اش منتشر نشده است.