وزارت بهداشت: اظهارات ضد واکسن تبریزیان، جاهلانه، خرافی و قابل پیگرد قضایی است

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، اظهارات ضد واکسن عباس تبریزیان،مدعی طب اسلامی، را جاهلانه و خرافی خواند و گفت: رفتار این فرد و اطرافیانش، مداخله غیرمجاز در درمان محسوب شده و مدعی العموم می‌تواند بدون شکایت، از باب دفاع از حقوق عامه به آن رسیدگی کند.

جهانپور با اشاره به روحانی بودن عباس تبریزیان و انحصار رسیدگی به جرایم روحانیان در دادگاه ویژه روحانیت، گفت که «دادستان ویژه روحانیت» می‌تواند این مدعی طب اسلامی را تحت پیگرد قرار دهد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: پیش از این نیز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی شکایاتی از عباس تبریزیان، مدعی طب اسلامی، داشته‌اند که بعضا به محکومیت قضایی منجر شده است اما درباره محل اقامت این فرد، نحوه اجرا و سرنوشت احکام قضایی قبلی اطلاع دقیقی نداریم.

درخواست پیگرد قضایی عباس تبریزیان، مدعی طب اسلامی یک سال قبل هم از سوی محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، طرح شده بود اما تاکنون مقام‌های قوه قضاییه گزارش درباره تشکیل پرونده و پیکرد قضایی علیه این روحانی مدعی طب اسلامی ارائه نکرده‌اند.

کانال تلگرامی عباس تبریزیان در روزهای اخیر نوشته بود: «به کسانی که واکسن می‌زنند نزدیک نشوید زیرا اینها میکروچیپ دارند و دچار تغییر ژنتیکی شدند و از سنخ انسان بودن خارج شدند و مانند ربات کنترل شده عمل میکنند و ژن ایمان و اخلاق و نجابت را از دست دادند و تمایل به همجنس بازی پیدا کرده‌اند.»

این کانال پیشتر هم عنوان کرده بود که «استفاده از ماسک برای مردان الزامی نیست و تنها زنان می‌توانند کرونا را منتقل کنند آن هم از فاصله نزدیک.»

عباس تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی معرفی می‌کند یک روحانی است که نامش بهمن ماه سال ۹۸ پس از انتشار ویدیویی از خودش در حال به آتش کشیدن کتاب مرجع آموزش پزشکی هاریسون بر سر زبان‌ها افتاد.

به آتش کشیدن این کتاب مرجع پزشکی، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت تا آنجا که حتی مدیریت حوزه‌های علمیه و تعدادی از روحانیان قم مجبور شدند واکنش نشان داده و این اقدام را «حرکتی ناپسند، جاهلانه و ناروا» عنوان کنند.

با این حال در همان زمان اعلام شد که سه پزشک به اتهام توهین در فضای مجازی به عباس تبریزیان از سوی شعبه۱۳۶ دادگاه کیفری دو مشهد هر یک به ۶۰ ضربه شلاق محکوم شدند. این سه پزشک به گفته علی بیرجندی‌نژاد، رییس سازمان نظام پزشکی مشهد، در بهار سال ۹۹ و پس از آنکه این سازمان برای آنها وکیل گرفت در دادگاه تجدیدنظر نقض شد.

با این حال تبریزیان و شاگردانش در یک سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را همزمان با شیوع کرونا گسترش دادند و حتی تعدادی از شاگردان او توانستند با لباس روحانیت وارد بخش‌های کرونای بیمارستان‌ها شده و در مواردی داروی مورد نظر خود را برای بیماران مبتلا به کرونا تجویز کنند.

تبریزیان و اغلب شاگردان او روحانی هستند و بنابر مصونیت ویژه روحانیان در ایران، پیگرد قضایی آنها به جز موارد بسیار معدود تنها از طریق «دادگاه و دادستانی ویژه روحانیت» امکان‌پذیر است.

یک سال قبل، زمستان ۹۸، و به دنبال آتش کشیدن اصول پزشکی داخلی هاریسون توسط عباس تبریزیان، اخباری مبنی بر بازداشت او منتشر شد اما در دادستانی ویژه روحانیت اعلام کرد که تبریزیان بازداشت نشده و خارج از کشور در شهر نجف عراق ساکن است.