مردم بلوچستان برای خدمات پزشکی به پاکستان سفر می‌کنند

کمبود پزشک، ناهمواری راه‌ها و دشواری سفر به شهرهای داخل استان، بلوچستانی‌ها را وا می‌دارد برای دریافت خدمات پزشکی به پاکستان بروند.

روزنامه همشهری در گزارشی، خبر از سفر مردم بلوچستان به پاکستان برای دریافت خدمات پزشکی داده است. بر اساس این گزارش، کمبودهای بهداشتی و درمانی عامل افزایش این سفرهاست.

کمبود پزشک یکی از مهم‌ترین دلایلی است که اهالی مناطق مرزی سراوان را برای درمان راهی پاکستان می‌کند.

براساس آمار سازمان نظام‌پزشکی، ۱۸۹۶ پزشک در استان سیستان‌وبلوچستان فعالیت می‌کنند. این آمار در شهرستان سراوان با بیش از ۱۶۰ هزار نفر جمعیت به حدود ۶۰ پزشک می‌رسد؛ سه پزشک برای هر ۱۰هزار نفر. علاوه بر اختلاف این عدد با میانگین کشوری (۱۱ پزشک به ازای هر۱۰هزار نفر) توزیع پزشکان مستقر در شهرستان هم عادلانه نیست و تقریبا اغلب این پزشکان در مرکز شهرستان به فعالیت مشغول هستند.

در دیگر شهرستان‌های مرزی جنوب سیستان و بلوچستان مانند در کنارک، سیب و سوران، مهرستان و سرباز نیز پزشکی وجود ندارد یا تعداد پزشکان کمتر از ۱۰ نفر است. به همین دلیل بسیاری از اهالی منطقه به‌ویژه روستاهای صفر مرزی که اغلب در مناطق مرزی پاکستان قوم و خویش هم دارند برای درمان بیماری به پاکستان می‌روند.

به‌گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و داروساز در کشور۱،۶ به ازای هر هزار نفر است؛ درحالی‌که کف مورد نیاز کشور ۲،۵ نفر به ازای هر هزار نفر و طبق استاندارد جهانی بین ۳،۵ تا ۵ نفر به ازای هر هزار نفر است. با توجه به این شاخص ایران در بین ۲۴کشور منطقه بعد از کشورهایی مانند ترکیه، عربستان سعودی و لبنان در جایگاه هجدهم قرار دارد. این کمبود در مناطق محرومی چون سراوان به ۰،۳۶ درصد به‌ازای هزار نفر می‌رسد.

کاظم درازهی، فعال اجتماعی به روزنامه همشهری گفته که سفرهای درمانی به دلیل هزینه پایین درمان و تشخیص دقیق‌ در پاکستان است:

یکی دیگر از دلایل این سفرها دشواری سفر به شهرهای بزرگ‌تر استان است. فاصله روستاهای صفر مرزی بم‌پشت مانند «حق‌آباد» تا مرکز شهرستان سراوان حدود ۱۶۰ کیلومتر است، طی این فاصله دو ساعته به‌دلیل جاده نامناسب فقط با وانت‌نیسان یا خودروی شاسی‌بلند امکان‌پذیر است و وسیله حمل‌ونقل عمومی هم برای رفت‌وآمد مردم وجود ندارد و تا ۱۲ ساعت زمان می‌برد.

حاج‌بارانی‌درازهی، رئیس شورای شهرستان سراوان در این زمینه گفته مسافرت شمال به جنوب کشور هم از طی این مسیر راحت‌تر است:

علاوه بر نامناسب بودن جاده به‌دلیل تردد زیاد معمولا تصادف‌های خطرناک یا چپ شدن خودرو اتفاق می‌افتد.

آنطور که محلی‌ها می‌گویند پروژه به‌سازی راه‌های روستایی بم‌پشت به‌طول۳۰۰ کیلومتر از سال ۹۰ آغاز شده اما با وجود تعیین پیمانکار به‌دلیل کمبود اعتبار بلاتکلیف مانده است.

به گفته حاج‌عبدالغنی بلوچ‌زهی، رئیس شورای بخش بم‌پشت چهار مرکز درمانی در بخش بم‌پشت وجود دارد که فقط دو مرکز از آنها در سیرکان و کشتگان پزشک عمومی دارد.

بلوچ‌زهی آمار فوت بیماران را در منطقه زیاد توصیف می‌کند و می‌گوید بسیاری از مردم به جای رفتن به مراکز درمانی خودسرانه دارو تهیه و خوددرمانی می‌کنند.

مسئولان شهرستان اما معتقدند خدمات بهداشتی در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت در همه مناطق سراوان در دسترس است و حتی بسیاری از اهالی مناطق مرزی پاکستان برای استفاده از این خدمات به ایران می‌آیند هرچند در بخش خدمات پزشکی ماجرا برعکس است و اهالی مناطق مرزی بلوچستان برای استفاده از این خدمات راهی پاکستان ‌می‌شوند.

یک بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی به نام ایرانمهر قرار بود به‌عنوان استانداردترین بیمارستان در سراوان راه‌اندازی شود و کار ساخت آن از ۱۰ سال پیش شروع شده بود. این بیمارستان قرار بود جمعه گذشته افتتاح شود اما به دلیل نارضایتی اهالی این آیین برگزار نشده است.
در همین زمینه