جانشین فرمانده قرارگاه امنیتی امام علی: به درخواست خامنه‌ای، فعالیت امنیتی سپاه پاسداران بیشتر شده است

غلامحسین غیب‌پرور، ‌جانشین‌ فرمانده‌ کل سپاه پاسداران در «قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی»، گفت که چون مقام رهبری [علی خامنه‌ای] گفته است من امنیت را از سپاه می‌خواهم، بنابراین در حال حاضر سپاه جدی‌تر از گذشته به مسائل مختلف امنیتی ورود کرده است.

جانشین‌ فرمانده‌ کل سپاه پاسداران در «قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی»، این سخنان را روز سه‌شنبه در جریان سفر به خراسان جنوبی بیان کرد و همزمان تاکید کرد که «دشمن از هر روزنه‌ای برای به هم ریختن اوضاع داخلی کشور استفاده می‌کند پس باید در این جهت آماده بود».

قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی، فرماندهی و گسترش گردان‌های امام علی در سراسر ایران را بر عهده دارد. گردان‌هایی که از آن به عنوان یک نیروی امنیتی ویژه برای سرکوب اعتراضات شهری در ایران نام برده می‌شود.

سپاه پاسداران در سال‌های دهه هشتاد اقدام به تشکیل گردان‌های عاشورا، الزهرا و امام حسین کرده بود اما پس از اعتراضات سال ۸۸ و براساس ارزیابی که کارایی این گردان‌ها در سرکوب این اعتراضات انجام شد، در مهر ماه سال ۹۰ خبر تشکیل گردان‌های امام علی را اعلام کرد.

هشت سال بعد از تشکیل گردان‌های امام علی، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، شنبه ۱۶ شهریور سال ۹۸ در حکمی غلامحسین غیب‌پرور را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در «قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی» منصوب کرد. غیب‌پرور پیشتر فرمانده سپاه فجر استان فارس بود و از آذر ماه سال ۹۵ تا تیر ۹۸ نزدیک به سه سال با حکم علی خامنه‌ای فرماندهی بسیج را بر عهده داشت.

سلامی در حکم انتصاب غیب‌پرور تاکید کرده بود که این حکم «با امعان نظر به تقدیر مقام فرماندهی کل قوا[علی خامنه‌ای] از تلاش‌های ارزنده و مواضع انقلابی شما» صادر شده است.

غیب‌پرور و نیروهای تحت امر او چند ماه پس از HDK انتصاب، با اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ مواجه شدند، اعتراضاتی که بنابر گزارش خبرگزاری رویترز دست‌کم یک هزار ۵۰۰ نفر از معترضان در آن کشته شدند و بنابر تحقیق سازمان عفو بین‌الملل شمار قابل توجهی از کشته‌شدگان کودک و نوجوان بودند.

او پنجم آذر ماه ۹۸ طی سخنانی در جمع گروهی از بسیجیان شیراز، جایی که نزدیک به ۱۱ سال فرمانده ارشد سپاه پاسداران در آن بود، معترضان آبان ۹۸ را «آشوبگر» و «تروریست» خواند و گفت: «آشوبگران فتنه آبان ۹۸ تروریست بودند و امروز باید شعار مرگ بر آشوبگر سر دهیم، به طور قطع آشوبگران تروریست هستند و باید برابر قانون با آنان برخورد شود.»

او در همان سخنرانی گفت که «تورم، گرانی و مشکلات معیشتی را می‌دانیم، ولی وقتی با مردم سخن بگوییم اصل نظام را می‌خواهند بنابراین باید جمعیتی که آمدند را با اغتشاشگران و آشوبگران جداسازی کرد.»

علاوه بر «گردان‌های امام علی» سپاه پاسداران که یک نیروی امنیتی برای سرکوب اعتراضات شهری است، بعد از اعتراضات سراسری آبان ۹۸ ، سپاه پاسداران از گسترش «گشت‌های امنیتی رضویون» در محلات نیز خبر داد. شماری از فرماندهان سپاه‌های استانی درباره این گشت‌های امنیتی گفتند که این گشت‌ها ترکیب است از «نیروهای بسیج و سپاه در کنار دستگاه‌های امنیتی مانند نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان [وزارت اطلاعات] و نقش مهمی را در زمینه امنیت ایفا می‌کند.»

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، چند روز پس از اعتراضات آبان ۹۸، درباره ابعاد این اعتراضات گفت:«اعتراضات سراسری ۲۸ استان از ۳۱ استان ایران را درگیر کرده است و اداره سیاسی سپاه پاسداران نیز در گزارش تاکید کرد که اعتراضات در تهران و دیگر شهرهای ایران متمرکز به محلات است.»

علاوه بر نگرانی مقام‌های حکومتی از برآمدن دوباره اعتراضات، جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته با چالش‌های امنیتی دیگری نیز مواجه شده است. عملیات منجر به کشته شدن محسن فخری‌زاده، از فرماندهان ارشد و چهره کلیدی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، یکی از این چالش‌هاست.