کمالوندی از «تِست سرد» رآکتور بازطراحی‌شده اراک در اوایل ۱۴۰۰ خبر داد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که «تست سرد» رآکتور بازطراحی‌شده اراک «اوایل سال ۱۴۰۰» انجام خواهد شد.

وی این وعده را در گفت‌و‌گویی داده است که در آخرین روز سال ۱۳۹۹ از وی در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است.

سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این اعلام کرده بود که «خبرهای خوشی از صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در راه است.»

آقای کمالوندی تاکید کرده که انجام این تست، «مقدمه‌ای برای راه‌اندازی کامل» این رآکتور در یک سال بعد یعنی سال ۱۴۰۱ است.

بر اساس مفاد برجام، ایران پذیرفته بود که رآکتور آب سنگین اراک را خاموش کند.

این مقام سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد: «وقتی آمریکا از برجام خارج شد، کارها در بازطراحی رآکتور اراک کند شد، اما چینی‌ها ادامه دادند و ما در کنار چینی‌ها سعی کردیم خودمان هم کار را جلو ببریم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داده که «این به آن معناست که کارهای مختلفی که نیاز است در حوزه سوخت، مخزن و غیره انجام شود را پیش برده‌ایم.»

وی غنی‌سازی اورانیوم را «جزء مهم‌ترین فعالیت‌های» سازمان انرژی اتمی برشمرده و در عین حال بر اثر منفی تحریم‌ها بر تخصیص منابع برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران اذعان کرده است.

آقای کمالوندی در عین حال از نحوه همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران ابراز «نارضایتی» کرد و این سازمان را «تحت تاثیر فشار سیاسی کشورها» دانست.

این نارضایتی پس از آن بیان می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو روز پیش اعلام کرد ایران در گام تازه‌ای در عدول از توافقات خود در برجام، استفاده از نوع جدیدی از سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش موسوم به آی‌آر-۴ را برای غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات زیرزمینی نطنز آغاز کرده است.

در حالی که توافق هسته‌ای تنها به ایران اجازه استفاده از سانتریفیوژهای آی‌آر-۱ برای غنی‌سازی را داده، ایران تاکنون برای غنی‌سازی از سانتریفیوژهای آی‌آر-۲ام هم استفاده کرده است.

اقدامات ایران در عدول از توافق هسته‌ای از سال ۲۰۱۹ و در پاسخ به خروج ایالات متحده از برجام، و بازگشت و تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا در زمان دونالد ترامپ به اجرا گذاشته شد.

ایران از ۱۱ آذر امسال که مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای دولت را مکلف کرد در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند، به برنامه هسته‌ای خود سرعت داده است.

در این قانون اعلام شده بود که اگر تا روز پنجم اسفند تحریم‌های مالی، بانکی و نفت علیه جمهوری اسلامی لغو نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد. دولت حسن روحانی اجرای این پروتکل را روز پنجم اسفند متوقف کرد.

مصوبه مجلس ایران همچنین رای به افزایش تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و تولید اورانیوم فلزی داده است که کاربرد نظامی هم دارد.