نماینده مجلس: ایران با نصب 1000 سانتریفیوژ جدید توان غنی‌سازی را 10 برابر کرد

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام اقدام ایران نسبت به نصب 1000سانتریفیوژ IR2M، از افزایش 10 برابری توان غنی سازی ایران خبر داد.

ذوالنور در گفتگو با خبرگزاری «مهر» افزود: «طبق این قانون مصوب مجلس، باید هزار سانتریفیوژ IR2M تا سال 99 نصب می‌شد که دانشمندان هسته‌ای موفق شدند پروژه نصب هزار سانتریفیوژ IR2Mرا به اتمام برسانند. این اقدام اقدامی بسیار مهم و راهبردی است».

او تاکید کرد:«IR2M هایی که نصب شده دارای (سو) بین 5 تا 6 هستند. یعنی بیش از 5 برابر ظرفیت سانتریفیوژهای نوع IR1 های ما که در نطنز کار می‌کنند. به عبارت دیگر این هزار ماشین IR2Mکه نصب شده است به اندازه کل سایت نطنز که طبق برجام کار می‌کند، می‌تواند اورانیوم غنی سازی کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این اقدامات تعهدات قانونی بود و مقرر شده است طبق زمان بندی هزار سانتریفیوژ IR6 نصب شود که اولین آبشار آن نصب شده و این مهمترین گام در پیشرفت صنعت هسته‌ای است.

نمایندگان مجلس ایران روز سه‌شنبه 11 آذر 99، در راستای کاهش تعهدات برجامی طرحی را تصویب کردند که دولت را به تولید اورانیوم با غنای 20 درصد و توقف اجرای پروتکل الحاقی ملزم می‌کند.

پس از آن با سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به تهران، توافق شد تصمیم ایران سه ماه به تعویق بیفتد تا فرصتی به تلاش‌های دیپلماتیک داده شود. اما تهران هر گونه مذاکره با آمریکا در رابطه با برجام را رد کرده و آغاز گفت‌و‌گوها را مشروط به لغو همه تحریم‌ها از سوی واشینگتن کرده است.