گزارش جدید آژانس از نقض مجدد برجام در سايت نطنز


نصب دو آبشار تازه سانتریفوژها در تاسیسات نطنز

گزارش پنجشنبه 1 آوریل 2021 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که ایران در نقض جدید برجام، مبادرت به راه‌اندازی چهارمین آبشار متشکل از 696 سانتریفیوژ «ای.آر -2ام» و یک آبشار مرکب از 174 سانتریفوژ «ای.آر 4» در مرکز نطنز کرده است.

روتیرز به نقل از همین گزارش آورده است که ایران دو آبشار سانتریفیوژ دیگر را نیز در نطنز نصب کرده است.

در اين گزارش آژانس آمده است این سازمان در روز 31 مارس 2021 تایید کرد که حکومت ایران، تزریق گاز به آبشار 174 سانتریفیوژهای نسل آی‌آر-2ام را آغاز کرده است.
بازرس آژانس هسته ای در نیروگاه نطنز بازرس آژانس هسته ای در نیروگاه نطنز
آبشار سوم سانتریفوژها

آژانس هسته‌ای نیمه ماه گذشته اعلام کرد که دولت ایران غنی سازی اورانیوم در سومین آبشار سانتریفوژهای پیشرفته «آر.آر- 2 ام» را درتاسیسات زیرزمینی خود آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 7 مارس 2021 اعلام کرده بود که ایران، چهارمین آبشار از سانتریفوژهای غنی‌سازی نسل آی‌آر-2ام را در زیرزمین تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده، اما تا آن زمان گاز هگزافلوراید به آن‌ها تزریق نشده بود.

این نسل از سانتریفیوژهای پیشرفته، امکان غنی‌سازی اورانیوم را تا بالای پنج درصد فراهم می‌کند. این رقم بیش از 3.67 درصدی است که برجام به ایران، اجازه غنی‌سازی داده است اما کمتر از 20 درصد غنی‌سازی در تاسیسات فردو، در نزدیکی قم، است.
نیروگاه هسته ای نطنز نیروگاه هسته ای نطنز

این گزارش جدید در حالی است که واشنگتن و تهران، بازگشت به برجام را موکول به شروط متقابل کرده و لذا موضوع در دور باطل افتاده است زیرا در حالی که آمریکا خواهان بازگشت تهران به تعهدات برجامی خود است، تهران نیز لزوم برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و دست کشیدن از سیاست فشار حداکثری را شرط بازگشت خود به تعهدات برجامی می‌داند.

نقض مکرر تعهدات برجامی از سوی تهران، سرنوشت برجام را در هاله‌ای از ابهام فرو برده، آنهم درحالی که برجام اکنون عملا شبیه به جسدی بی‌تحرک است.