قدردانی رهبران حماس از پشتیبانی‌های جمهوری اسلامی؛ بنیامین نتانیاهو: اسرائیل «برج‌های ترور» را تخریب می‌کند

-قاآنی در تماس تلفنی با هنیه به او اطمینان داد که در اقدام علیه اسرائیل از گروه‌های فلسطینی حمایت خواهد کرد.

  • ابو حمزه سخنگوی گردان‌های «القسام» می‌گوید موشک‌های «قاسم سلیمانی» را به میدان آوردیم. خالد مشعل از مقامات بلندپایه حماس نیز گفت «اکنون زمان انتقام‌گیری و درگیری مستقیم با اسرائیل است.» وی از جمهوری اسلامی برای تمام حمایت‌هایش تشکر کرد.
    -جو بایدن در گفتگوی تلفنی با نتانیاهو بار دیگر بر حمایت قاطع خود از حق اسرائیل در دفاع در برابر حملات موشکی حماس و سایر گروه‌های تروریستی تأکید کرد.
    -یلاد اشترومر سخنگوی سفارت اسرائیل در آمریکا: حماس جنایات جنگی مرتکب می‌شود؛ آنها راکت‌ها را از میان جمعیت عادی به سوی اسرائیل پرتاب می‌کنند.

یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ برابر با ۱۶ مه ۲۰۲۱

درگیری میان اسرائیل و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی (حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله) که وارد هفتمین روز خود شده به سطحی از تبادل آتش رسیده است که با تعاریف یک «جنگ» همخوانی دارد.
برج الجلاء دفتر الجزیره و آسوشیتدپرس که ادعا می‌شود مسکونی بود اما اسرائیل اعلام کرد حماس از این برج راکت‌پرانی می‌کند و همچنین پیش از حمله اسرائیل تخلیه شده بود

پرتاب بیش از ۲۵۰۰ راکت و موشک از غزه به شهرهای اسرائیل، استفاده از پهپادهای انفجاری و باز کردن دو جبهه جدید از سوریه و لبنان علیه اسرائیل با پرتاب شش راکت، هدف قرار دادن زیرساخت‌های اسرائیل هرچند محدود و همزمان تشدید آشوب داخلی در اسرائیل به ویژه در مناطق عرب‌نشین و استفاده از بالن‌های آتش‌زا برای به آتش کشاندن مزارع و استفاده از «سپر انسانی» کلیات برنامه‌ی حماس و جهاد اسلامی در جنگ با اسرائیل است که به راه انداختن تبلیغات و تظاهرات در کشورهای غربی نیز آن را همراهی می‌کند.

گروه‌های فلسطینی از همان نخستین روز حمله به اسرائیل مناطق مسکونی را هدف قرار دادند و اگر سیستم «دفاع آهنین» که بیش از ۹۰ درصد راکت‌ها و موشک‌ها در آسمان منهدم کرد نمی‌بود اسرائیل با یک فاجعه انسانی روبرو می‌شد.

اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس و رهبران گروه‌های فلسطینی در مورد تحولات غزه در تماس‌اند. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در یک سخنرانی گفت «مقاومت کوتاه‌ترین راه به‌سمت آزادی قدس است.» وی ادعا کرده «هیچ خواسته‌ای بجز آزادی مسجد الاقصی» نداریم! او همچنین مدعی شد «بخش عمده آنچه گروه‌های مقاومت و گردان‌های قسام در اختیار دارند، هنوز رونمایی نشده است.» قاآنی نیز در تماس تلفنی با هنیه به او اطمینان داد که در اقدام علیه اسرائیل از گروه‌های فلسطینی حمایت خواهد کرد.

رهبران گروه‌های فلسطینی در این روزها بارها از جمهوری اسلامی برای حمایت‌های مالی و تسلیحاتی قدردانی کردند. ابو حمزه سخنگوی گردان‌های «القسام» می‌گوید موشک‌های «قاسم سلیمانی» را به میدان آوردیم. فوزی برهوم سخنگوی حماس خواسته «تمام ملت فلسطین سلاح به‌دست بگیرند.» خالد مشعل از مقامات بلندپایه حماس نیز گفت «اکنون زمان انتقام‌گیری و درگیری مستقیم با اسرائیل است!» وی از جمهوری اسلامی برای تمام حمایت‌هایش تشکر کرد.
اصابت موشک به شهر «رمت گن» در اسرائیل

در ایران مقامات ارشد حکومت از هر دو جناح سیاسی آشکارا از حمله علیه اسرائیل حمایت می‌کنند.

حسن خمینی نوه روح‌الله خمینی و به اصطلاح از چهره‌های اصلاح‌طلب رژیم در نامه به اسماعیل هنیه نوشت «وظیفه خود می‌دانم از خدای متعال عاجزانه بخواهم تا شرایطی فراهم آورد که در کنار شما به ستیز با سردمداران کفر و نفاق مشغول شوم.»

اسرائیل هر سه نیروی هوایی، زمینی و دریایی خود را برای دفاع به کار گرفته است. اصلی‌ترین برنامه میدانی اسرائیل هدف قرار دادن پایگاه‌ها و ساختمان‌هایی است که حماس و جهاد اسلامی از آنها به عنوان «سپر انسانی» برای استقرار لانچرهای پرتاب راکت یا انبار تسلیحاتی استفاده می‌کنند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یک سخنرانی گفت اسرائیل «برج‌های ترور» و «تونل‌های زیرزمینی» و خانه رهبران حماس را تخریب می‌کند.

چند ساختمان اصلی در غزه از جمله «بانک اسلامی» و «برج الجلاء» در بین بیش از ۱۵۰ محلی هستند که در غزه هدف قرار گرفته شد. اسرائیل پیش از حمله به این مراکز هشدار داد تا تخلیه شوند.

در این میان، جو بایدن در گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو بار دیگر ضمن تأکید بر حمایت قاطع خود از حق اسرائیل در دفاع در برابر حملات موشکی حماس و سایر گروه‌های تروریستی نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران و شهروندان غیرنظامی در غزه ابراز نگرانی کرد.

این دومین گفتگوی بایدن و نتانیاهو از زمان آغاز خشونت در نوار غزه و حمله به اسرائیل بود.

مقامات اسرائیلی رسماً اعلام کردند پیش از هدف قرار دادن ساختمان‌ها به ساکنان آنها هشدار می‌دهند تا محل را تخلیه کنند. به گفته‌ی مقامات اسرائیل، برج‌هایی که مورد حمله قرار گرفتند تخلیه شده بودند.

روز شنبه ۱۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت) پس از آنکه وزارت خارجه اتریش برای حمایت از اسرائیل پرچم این کشور را به اهتزار درآورد سفارت اتریش در تل‌آویو نیز هدف راکت قرار گرفت.