هشدار یک سناتور جمهوری‌خواه : «نمی‌توان با چشم‌پوشی از فعالیت‌های تروریستی به یک توافق جدید اتمی با ایران دست یافت»

یک سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا ضمن ابراز نارضایتی از اصرار رژیم ایران بر فعالیت‌های تروریستی، از دولت جو بایدن خواست گفت‌وگو درباره برنامه اتمی ایران را متوقف کند.

جیمز لانکفورد، با تاکید بر شکست توافق هسته‌ای امضا شده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، پیش‌بینی کرد که با اصرار ایران بر فعالیت‌های تروریستی، هر گونه توافق جدید نیز به شکست منجر خواهد شد.

لانکفورد در صفحه توئیتر خود نوشت «نمی‌توان بدون در نظر گرفتن اقدامات تروریستی فقط درباره بلندپروازی‌های هسته‌ای با ایران مذاکره کرد. چنین توافقی در دوران اوباما شکست خورد و الان نیز شکست خواهد خورد. ایران هم‌اکنون نزدیکترین متحد ما در منطقه را مورد حمله قرار می‌دهد. توصیه من به بایدن این است که مذاکرات را متوقف کنید و در کنار اسرائیل بایستید.»

پیشتر چهار سناتور جمهوری‌خواه، طی نامه‌ای از بایدن خواسته بودند تا به «برجام پر ایراد» باز نگردد. آنها تاکید کرده بودند که ایالات متحده نباید زیر فشار رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به «برجام شکست‌خورده» برگردد و از بایدن خواستند که به خاطر برگشت به توافقی پر ایراد، کوته‌بینانه، خودسرانه و مایه به خطر افکندن امنیت ملی آمریکا از اهرم فشار بر حکومت ایران نکاهد، چرا که اظهارات اخیر مقامات دفتر ریاست جمهوری، دقیقا چنین علائمی به تهران می‌دهند.

در هفته‌های گذشته وین پایتخت اتریش میزبان چندین دور گفت‌وگو برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در مقابل بازگشت ایران به تعهدات برجامی بود.

توافق هسته‌ای در سال 2015 در دوران اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا میان ایران و قدرت‌های جهانی به امضا رسید اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در سال 2018 از آن خارج شد.

مذاکرات کنونی از 7 ماه می، میان ایران و دیگر اعضای حاضر در برجام یعنی روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در هتل زیبایی در وین آغاز شد. در همان حال نمایندگان آمریکا در هتلی دیگر با نمایندگان اعضای برجام بجز ایران به گفت‌وگو پرداختند. ایران هر گونه مذاکره مستقیم با آمریکا در این دور از گفت‌وگوها را رد کرده است.

طرف‌های مذاکره کننده ابراز امیدواری کردند تا پیش از 21 می به توافق جدیدی دست یابند.

پیشتر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با تعیین تاریخ 21 می به عنوان ضرب الاجل برای رسیدن به توافق جدید موافقت کرده بودند.

ایران تهدید کرده که در صورت عدم توافق در پایان این مدت، مانع بازدید بازرسان بین‌المللی از سایت‌های اتمی خود خواهد شد و از پروتکل الحاقی نیز خارج می‌شود.

در همین زمینه فرانسه اعلام کرده بود که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته اما هشدار داد که کارهای زیادی در «مدت زمان محدود باقی‌مانده» باید انجام بگیرد تا توافق هسته‌ای مجددا احیا شود.