انتقاد مقامات آمریکایی از نقش مخرب رژیم ایران در بحران غزه


سناتور جمهوری‌خواه: ایران با سوءاستفاده از لغو تحریم‌های آمریکا، میلیاردها دلار پول آزادشده را به جیب حماس خواهد ریخت

در ادامه واکنش‌ها به تنش‌های اخیر اسرائیل و فلسطین، مقامات سیاسی آمریکا، ضمن تاکید بر لزوم اعلام هرچه زودتر آتش‌بس، بر نقش مخرب رژیم ایران در این بحران اشاره کرده‌اند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در دولت دونالد ترامپ، و یکی از کندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری در انتخابات آینده آمریکا، روز دوشنبه 17 مه 2021 در توییتر نوشت: «شرط می‌بندم اگر بایدن هشدار دهد که در صورت عدم توقف حملات حماس، مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای با ایران را متوقف می‌کند، آن وقت جنگ ناگهان به پایان می‌رسد.»

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه شماره دو ایالت تگزاس، نیز روز دوشنبه، با تاکید بر غیرعقلانی بودن بازگشت به برجام با رژیم ایران، در توییتر خود نوشت: «رژیم ظالم و شیطانی ایران همچنان به تأمین مالی و صادرات ترور ادامه می‌دهد و امنیت ملی ما و متحدان‌مان را به خطر می‌اندازد. ما و متحدان‌مان نمی‌توانیم به توافق فاجعه‌بار دیگری مثل توافق هسته‌ای اوباما و بایدن با ایران ورود کنیم.»

جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه شماره یک تگزاس، نیز در حمایت از هم‌ولایتی‌اش، با تاکید بر سرازیر شدن پول‌های آزادشده ایران به سوی حماس، روز سه‌شنبه 18 مه توییت کرد: «حماس یک گروه نیابتی رژیم ایران است. مخالفان توافق هسته‌ای دوم می‌گویند که رژیم ایران با سوءاستفاده از لغو تحریم‌های ایالات متحده، میلیاردها دلار پول آزادشده را به جیب حماس خواهد ریخت تا هزینه جنگ با اسرائیل کند.»

در ادامه، سناتور کورنین روز چهارشنبه 19 مه نیز با انتقاد از تلاش‌های نماینده دموکرات کنگره، الکساندرا اوکاسیو-کورتز برای جلوگیری از فروش تسلیحات آمریکایی به اسرائیل، تاکید کرد که حماس یک گروه تروریستی مورد حمایت رژیم ایران است: «او می‌خواهد مانع از دفاع اسرائیل از خود در برابر حماس شود، که وزارت امور خارجه ایالات متحده آن را سازمانی تروریستی اعلام کرده که رژیم ایران، حکومت درجه یک حامی تروریسم، آن را تامین مالی و تسلیح می‌کند. این کاملا غیر قابل قبول است.»

گفتنی است، محمود الزهار، عضو بلندپایه حماس، در جریان سفر رهبران این گروه به تهران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، گفته بود هنگامی که از رئیس‌جمهور ایران تقاضای کمک مالی کردم، «احمدی‌نژاد مرا به قاسم سلیمانی ارجاع داد. در فرودگاه مبلغ 22 میلیون دلار پول نقد در چند کیف دیدم. توافق ما پول بیشتری بود، اما چون 9 نفر بودیم و هر ساک 40 کیلو گنجایش داشت و نمی‌توانستیم بیشتر حمل کنیم فقط 22 میلیون دلار گرفتیم.»

گروه افراطی حماس از بدو تاسیس در سال 1987 تا کنون با رژیم ایران روابط بسیار نزدیکی داشته است، و بخش بزرگی از منابع مالی و تسلیحاتی این گروه توسط جمهوری اسلامی تامین می‌شود.