رجزخوانی‌ حماس بر ویرانه‌های غزّه؛ خامنه‌ای پیروزی فلسطینی‌ها را تبریک گفت

در حالی که بنیامین نتانیاهو حملات اسرائیل به نواز غزه را یک “موفقیت استثنایی” دانسته، آیت‌الله خامنه‌ای “پیروزی بر رژیم جنایتکار صهیونیست” را تبریک گفته است. در پایان یازده روز بمباران غزه و در مقابل، موشک‌پرانی به سوی شهرهای اسرائیلی، اینک جنگ تبلیغاتی از هر دو سو ادامه دارد: اسرائیل و حماس هر دو خود را پیروز جنگ می‌دانند.
تبلیغ بازرگانی

در تهران، مسئولان رژیم جمهوری اسلامی بدون هیچ تردید، “مجاهدان فلسطینی” را برندۀ جنگ با اسرائیل می‌دانند.

روز شنبه اول خرداد، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران طی تماسهای تلفنی جداگانه، “پیروزی بزرگ مردم غیور فلسطینی” را به اسماعیل هنیه رییس دفتر حماس و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی تبریک گفت.

خبرگزاری مهر نیز نوشته است که اسرائیل “در جریان جنگ ۱۲ روزه یک بار دیگر درهم شکست و در مقابل افکار عمومی منطقه و جهان تحقیر شد”.

در مقابل، بنیامین نتانیاهو به خبرنگاران گفته است: “ما در دستیابی به تمامی هدف‌های عملیاتی، موفقیتی استثنایی داشتیم.” او افزود: “ما بیش از ۲٠٠ تروریست را نابود کردیم که ۲۵ نفرشان دارای رتبه‌های بالا بودند”.

بعد از یازده روز جنگ، اسرائیل و حماس در مورد برقراری آتش‌بس توافق کردند. در این راه وساطت مصر و فشارهای آمریکا مؤثر بود. آتش‌بس در عمل از روز گذشته – جمعه ۲۱ مه – به اجرا درآمد. در این جنگ ۱۲ شهروند اسرائیلی و ۲۴۳ فلسطینی کشته شدند که ۶۶ نفرشان کودک بودند.
پیروزی بر دشمن گرگ صفت

با اینحال شب گذشته آیت‌الله خامنه‌ای “پیروزی بر رژیم جنایتکار صهیونیست” را تبریک گفت و خدا را به خاطر “نصرت و عزت مجاهدان فلسطینی” شکر کرد.

خامنه‌ای در بیانیۀ خود اسرائیل را “دشمن وحشی و گرگ صفت” خواند و ادعا کرد که دولت اسرائیل در جنگ اخیر “به ناتوانی خود در برابر قیام یکپارچه‌ی فلسطین پی برد”.

از نظر خامنه‌ای اسرائیل در رویارویی با حماس ناکام مانده زیرا برای این کشور “ادامۀ جنگ و درخواست آتش‌بس، هر دو شکست بود”.

خامنه‌ای پیش‌بینی کرده که رژیم اسرائیل “از این هم ضعیف‌تر خواهد شد”. او همچنین خواستار مجازات “حکومت تروریست” اسرائیل شده و می‌نویسد: “همۀ عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بین‌المللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند”.
نابودی اسرائیل

اگرچه رهبر جمهوری اسلامی حرفی از “نابودی اسرائیل” نزده، اما پیروان و نهادهای وابسته به او بار دیگر این موضوع را پیش کشیده‌اند. از جمله “شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ایران” (حوزه‌های علمیۀ سنی‌ها) در بیانیه‌ای نوشته است که “انتفاضه فلسطین” با عمل به رهنمودهای آیت‌الله خامنه‌ای، اسرائیل را “مجبور به التماس برای آتش‌بس یکجانبه کرده و بیش از هر زمان دیگری نشان داد که غدۀ سرطانی اسرائیل در مسیر نابودی قرار گرفته است”.

سرلشکر پاسدار محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت که “شیشۀ عمر” اسرائیل اینک در دست مبارزان فلسطینی قرار گرفته است. او همچنین به کشورهای عربی که با اسرائیل روابط سیاسی برقرار کرده‌اند هشدار داد که “هرچه سریع‌تر دست از همراهی با صهیونیست‌ها بردارند، تا هدف آتش انتقام ملت فلسطین قرار نگیرند”.

ابراهیم رئیسی، نامزد ریاست جمهوری و رئیس قوۀ قضاییه نیز در پیام خود “پیروزی ملت فلسطین” را تبریک گفت. او با یادی از “حاج قاسم عزیز”، رژیم اسرائیل را “رو به زوال” توصیف کرد و نوشت: “موشک‌های مقاومت، انگارۀ شکست ناپذیری اسرائیل را به یک گمان باطل تبدیل نمود”.

گذشته از مقامات جمهوری اسلامی، طبعاً رهبران حماس نیز خود را برندۀ جنگ می‌دانند. یک کارشناس فلسطینی می‌گوید: “به رغم شمار زیاد کشته‌شدگان و ویرانی زیرساخت‌های غزه، حماس خود را پیروز می‌داند چون توانست با موشک‌هایش قلب اسرائیل را هدف بگیرد”. مسلماً توان حماس در جمع‌آوری سلاح و موشک به رغم همۀ تحریم‌ها و نظارت‌های اسرائیل، از نظر رهبران این سازمان یک “پیروزی استراتژیک” محسوب می‌شود.

اما همانطور که خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، موفقیت اصلی حماس بیشتر به حاشیه راندن سازمان فتح و محمود عباس است. به طور کلی جریان‌های فلسطینی که خواهان گفتگوی مسالمت‌آمیز با اسرائیل و گشایش‌های تدریجی هستند، اینک در زیر سایۀ سنگین حماس و “مقاومت مسلحانه” قرار گرفته‌اند.

در طرف مقابل، بنیامین نتانیاهو که قبل از آغاز جنگ، در موقعیت سیاسی بسیار بدی قرار داشت، اینک می‌کوشد با پافشاری بر “پیروزی نظامی و موفقیت استثنایی” خود در رویارویی با حماس، بار دیگر نظر مثبت اسرائیلی‌ها را به خود جلب کند.