رهبران برخی کشورها، از جمله اردوغان پوتین و اسد، برای رئیسی پیام تبریک فرستادند

ساعاتی پس از اعلام نتایج شمارش آرا در انتخابات ۱۴۰۰، شماری از کشورهای جهان نسبت به پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان دادند.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به عدم دسترسی مردم ایران به انتخاباتی “آزاد و عادلانه” انتقاد کرده است.

او در عین حال تاکید کرده است که آمریکا در همراهی با متحدان اروپایی‌اش به مذاکرات احیای برجام ادامه خواهد داد.

کشورهای اروپایی نیز بر الزام پیشبرد گفت‌وگوها بر سر بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش تاکید ورزیده‌اند.

سخنگوی جوزپ بورل، هماهنگ‌‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که کشورهای عضو این اتحادیه حاضر به همکاری با دولت جدید ایران هستند، اما تا پیش از آن باید تلاش‌های دیپلماتیک ادامه یابد.

یائیر لاپید، وزیر جدید امور خارجه اسرائیل نیز با انتشار یک پست توییتری، رئیسی را “قصاب تهران” نامیده و از نقش او در اعدام‌های سال ۶۷ گفته است.

لاپید همچنین نسبت به تعهد ابراهیم رئیسی به پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران و همچنین پشتیبانی از تروریسم جهانی هشدار داده و آن را “نگران‌‌کننده” ارزیابی کرده است.

پیام تبریک پوتین و اردوغان

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس، با انتشار گزارشی از نامه‌ای که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای رئیسی نوشته، خبر داده است.

اردوغان در این نامه ضمن تبریک گفتن به رئیسی ابراز اطمینان کرده است که مناسبات دو کشور در دوره زمامداری رئیسی گسترش خواهد یافت.

ب

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز پیروزی رئیسی را تبریک گفته است. پوتین به مناسبات خوب و دوستانه دو کشور ایران و روسیه اشاره کرده و گفته است: «من معتقدم که فعالیت‌های شما به عنوان رئیس جمهور ایران به پیشرفت همکاری سازنده دو کشور در عرصه‌های مختلف و همچنین شراکت با یکدیگر در مسائل بین‌الملل راه خواهد برد.»

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، نخستین رهبر خارجی بود که پیام تبریک ارسال کرد. او در پیامش که از طریق سفارت روسیه در تهران منتشر شد، خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت: «امیدوارم فعالیت جنابعالی در این سمت عالی به توسعه روزافزون همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف و همکاری در امور بین‌الملل کمک کند.»

بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، نیز در بیانیه‌ای انتخاب رئیسی را تبریک گفت و اعلام کرد که مشتاق همکاری با رییس‌جمهوری جدید ایران برای تقویت روابط بین دو کشور است.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، ضمن تبریک به رئیسی، برای همکاری با او اعلام آمادگی کرد. او گفت که معتقد است همکاری دو کشور در دوره ریاست‌جمهوری رئیسی تقویت خواهد شد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، و برهم صالح، رییس‌جمهوری این کشور، نیز در پیام‌هایی جداگانه ابراهیم رئیسی را تبریک گفتند و بر تقویت روابط دوجانبه تاکید کردند.

رهبران امارات متحده عربی، از جمله خلیفه بن زاید آل نهیان، رییس کشور، محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، و محمد بن راشد آل‌مکتوم، حاکم دبی، نیز در پیام‌هایی جداگانه به رئیسی تبریک گفتند.

الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان، آرمن سارگسیان، رییس‌جمهوری ارمنستان، و عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان،‌ نیز از دیگر رهبران کشورهای همسایه ایران بودند که برای ابراهیم رئیسی پیام‌های تبریک ارسال کردند.

گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی از زمره گروه‌هایی بودند که بلافاصله برای رئیسی پیام تبریک فرستادند.

حساب توییتری منسوب به حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، با انتشار تصاویری از ابراهیم رئیسی نوشت: «سلام بر ابراهیم.»