سردبیر صدای آمریکا: گسترش اعتراضات مردمی از خوزستان به تهران با شعارهایی بی پروا مانند«خامنه‌ای حیا کن، مملکت را رها کن»، «توپ، تانک، فشفشه آخوند باید گم بشه

پس از گذشت 18 ماه از اعتراض‌ها به سرنگونی هواپیمای اوکراینی از سوی سپاه پاسداران، این اولین تظاهرات با شعارهای ضد حکومتی در ایران است
مایکل لیپین، سردبیر صدای آمریکا، در گزارشی به گسترش اعتراض‌های مردم خوزستان به بی‌آبی به دیگر نقاط کشور پرداخته است. لیپین موجی از تظاهرات ضد حکومتی را در ایران می‌بیند که که طی 11 روز از خوزستان به تهران رسیده است. تظاهراتی که حالا پس از 18 ماه از سرکوب آبان 98 با شعارهای ضدحکومتی همراه شده است.
لیپین با اشاره به تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، به شعارها علیه شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و سیاست منطقه‌ای تهران در کشورهایی مثل لبنان اشاره می‌کند.
شعارهایی بی‌پروا
سردبیر صدای آمریکا در این گزارش به شعارهایی مثل «مرگ بر دیکتاتور»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکت را رها کن»، «توپ، تانک، فشفشه آخوند باید گم بشه» و «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران اشاره می‌کند».
از نگاه مایکل لیپین این شعارها نشان از شجاعت و بی‌پروایی تظاهرکنندگان در اعتراض‌های خود به حکومت ایران دارد. به باور لیپین همزمان با این بی‌پروایی معترضان در سردادن شعارهای ضد رژیم، رسانه‌های دولتی سعی در پنهان کردن این شعارها دارند؛ «رسانه‌های دولتی به تظاهرات تهران اشاره می‌کنند اما هیچ ارجاعی به این شعارهای ضد ‌حکومتی نمی‌کنند. این رسانه‌ها به نقل از گودرزی استاندار تهران اعتراض‌ها را به قطعی برق در یک مرکز خرید نسبت می‌دهند».
بزرگترین ابراز نارضایتی
سردبیر صدای آمریکا اعتراض‌های دوشنبه در تهران را اولین اعتراض عمومی از زمان تظاهرات علیه حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، می‌داند. 18 دی‌ماه سال 98، سپاه پاسداران با شلیک دو موشک یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین را که از فرودگاه بین‌المللی خمینی در تهران برخاسته بود، سرنگون کرد.
در این اقدام سپاه پاسداران، 176 سرنشین این هواپیما شامل خدمه پرواز اوکراینی و شهروندان دوتابعیتی ایرانی-کانادایی و ایرانی-بریتانیایی کشته شدند.
لیپین در این گزارش به نقل از بهنام طالب‌لو عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌نویسد: «تظاهرات تهران، مهمترین بیان اعتراض ضد حکومتی در تهران پس از ماه‌ها بود».
هشدار خامنه‌ای و رصد اعتراض‌ها توسط آمریکا
در ادامه گزارش آمده است: در بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی خامنه‌ای، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ضمن «ابراز همدردی با مردم خوزستان»، نسبت به «تبدیل شدن به ابزار دست دشمنان ایران هشدار» می‌دهد.
سردبیر صدای آمریکا در ادامه گزارش خود با اشاره به نظر برخی از متخصصان، دلیل وضعیت فعلی بی‌آبی را نه تنها میزان پایین بارش باران بلکه سو‌مدیریت منابع آب توسط دولت ایران می‌داند.
نویسنده به نقل از طالبلو پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها اعتراض‌های خیابانی را در «چشم‌اندازهای وسیع در حال گسترش می‌بیند».
در همین حال دولت آمریکا در پاسخ به سوال صدای آمریکا درباره رویکرد ایالات متحده نسبت به اعتراض‌ها در ایران، گفته است: پاسخ حکومت ایران به اعتراض‌ها بسیار خشن بوده است.
وزارت خارجه در پاسخ به این سوال با اشاره به حق مردم ایران در آزادی بیان، گفته شرایط در ایران را از نزدیک دنبال می‌کند و در جریان قطع اینترنت از سوی مقامات ایران است.