بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: اگر امروز مجازات‌های جدی بر حاکمان ایران اعمال نشود، توطئه بعدی کجا اتفاق خواهد افتاد؟

ایران باید در قبال اقدامات تروریستی‌ در آمریکا پاسخگو شو

کلیفورد می، مدیر «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در مقاله‌ای برای روزنامه «واشینگتن تایمز» نوشته است که ایالات متحده اگر می‌خواهد رژیم ایران را متقاعد کند که اقدامات تروریستی‌اش در خاک این کشور را متوقف کند، باید با رهبران ایران برخورد سخت کرده و آنها را پاسخگو کند.
می، با اشاره به تلاش‌ اخیر جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال ایرانی از خاک آمریکا، خاطرنشان می‌کند که حاکمان ایران یک دهه پیش هم قصد داشتند سفیر پادشاهی عربی سعودی در آمریکا را ترور کنند. قرار بود در «کافه میلانو»، که رستورانی شیک در جورج‌تاون است، در هنگام حضور عادل الجبیر بمبی منفجر شود، که پلیس از آن جلوگیری کرد.
در روزهای اخیر مسیح علی‌نژاد، هدف یک آدم‌ربایی از جانب جمهوری اسلامی قرار گرفتە بود که پلیس اف‌بی‌آی آمریکا این توطئه را خنثی کرد. او پیش از این، از فشار نیروهای امنیتی بر خانواده‌‌اش برای متقاعد کردن آنها برای سفر به کشورهای همسایه ایران خبر داده بود.
به گفته مدیر «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا جیم مَتیس، که در سال 2011 ریاست فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام» را بر عهده داشت، طرح بمب‌گذاری جمهوری اسلامی را «اقدام جنگی» خواند و اعلام کرد: «جزئیات این قضیه به نظر من رسیده است. ما فرمان تهران برای اجرای این عملیات را مشاهده کرده‌ایم.»
رئیس سنتکام سپس تفسیر خود از عملیات تروریستی رژیم ایران را این‌گونه بیان کرد: «تنها برداشت حاکمان ایران از عدم توانایی آمریکا می‌تواند آنها را به سوی ریسک انجام چنین عملیات خطیری در چند مایلی کاخ سفید سوق داده باشد.» از این رو، متیس معتقد بود که آمریکا باید با حاکمان ایران برخورد جدی کند.
چنانکه «می» می‌گوید، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا باراک اوباما، که در آن زمان به خیال «تعامل» با حاکمان تهران مخفیانه در حال مذاکره با آنها بود و توصیه فرمانده سنتکام را نادیده گرفت. متیس بعدها نوشت: «ما با اقدامی جنگی همچون یک عمل قانون‌شکنانه برخورد کردیم، و تنها یک عامل سطح‌پایین را به زندان انداختیم. از آنجایی که حاکمان ایران در این زمینه به هیچ ترتیبی مجبور به پاسخگویی نشدند، من پیش‌بینی کردم که آنها جسورتر شده و در آینده ما را به صورت جدی‌تری به چالش بکشند.»
به گفته مدیر «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، اوباما به جای اینکه به توصیه ارشدترین فرمانده نظامی‌اش توجه کند، ژنرال متیس را در سال 2012 برکنار کرد. عدم تحمیل مجازات‌های جدی از سوی واشینگتن بر حاکمان ایران در واکنش به «توطئه 2011» باعث شد آنها ترس‌شان بریزد، و با آسودگی خاطر اقدام به «توطئه 2021» کنند.
می مقاله خود برای «واشینگتن تایمز» را با این پرسش به پایان می‌برد: «اگر امروز مجازات‌های جدی بر حاکمان ایران اعمال نشود، توطئه بعدی کجا اتفاق خواهد افتاد؟