وزارت خارجه آمریکا خشونت نیروهای امنیتی ایران علیه معترضان در خوزستان را محکوم کرد

. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به تظاهرات که در اعتراض به بی‌آبی، سوءمدیریت و سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم ایران در خوزستان آغاز و به تبریز، کرج و تهران سرایت کرده است، گفت: مردم ایران اکنون نه تنها خواهان «تحقق نیاز‌های معیشتی برآورده نشده خود» بلکه به دنبال «احترام به مطالبات حقوق بشری خود هستند که تاکنون معطل مانده است.»- حقوق بشری که همه افراد در سراسر جهان از آن برخوردارند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه، 28 ژوئیه، با اشاره به گزارش‌ها درباره شلیک نیروهای امنیتی به سوی معترضان و کشته شدن تعدادی از آنان، گفت: آمریکا «خشونت علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز» را محکوم می‌کند و از حقوق مردم ایران برای برگزاری «تجمع‌های مسالمت‌آمیز و بیان اعتراض‌هایشان» حمایت می‌کند.
ند پرایس با اشاره به اینکه دولت آمریکا «اختلال و قطعی اینترنت» در ایران را رصد می‌کند از جمهوری اسلامی قاطعانه خواست «مانع از تحقق حقوق شهروندان در زمینه آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق اینترنت، نشود».
پس از گذشت 14روز از آغاز اعتراض‌ها به بی‌آبی در خوزستان و گسترش تظاهرات به شهرهای دیگر از جمله الیگودرز، تبریز، تهران، اصفهان و فردیس در استان البرز، منابع محلی در خوزستان از اختلال یا قطعی اینترنت در شهرهای این استان خبر می‌دهند.
علاوه بر این، حضور سنگین نیروهای امنیتی در استان مشهود است و تاکنون صدها نفر بازداشت شده‌اند. در این اعتراض‌ها دست‌کم 9 شهروند کشته و صدها نفر زخمی شدند.
سازمان عفو بین‌الملل یکم مرداد در بیانیه‌ای خواستار توقف استفاده از سلاح‌های جنگی و گلوله های ساچمه‌ای علیه معترضان شده بود.
پیش از آن دیدبان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای با انتقاد از «شدت عمل نیروهای امنیتی علیه معترضان در خوزستان» از مقامات ایران خواسته بود درباره «کشته شدن معترضان» تحقیق کنند.
در همین راستا کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز از رژیم ایران خواست به جای کشتار، سرکوب و اعمال خشونت‌ علیه معترضان به بی‌‌آبی به حل بحران موجود در این کشور بپردازد.