150 وکیل دادگستری: مخالف اجرایی شدن طرح «صیانت» هستیم

«عنوان فریبنده اجرای آزمایشی این طرح در صورت تصویب، از دغدغه‌ها و نگرانی ها نمی‌کاهد»

بیش از 150 وکیل دادگستری، با انتشار بیانیه‌ای اجرایی شدن طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» را «نقض حقوق بنیادین عموم مردم در دسترسی به گردش آزاد اطلاعات و آزادی‌های مشروع و حفظ حریم خصوصی» دانستند.

به گزارش «اعتماد آنلاین»، یکشنبه 10 مرداد 1400، شماری از حقوق‌دان‌های ایرانی با انتشار بیانیه‌ای در خصوص طرح موسوم به «صیانت» مخالفت خود را اعلام کردند.

در این بیانیه تاکید شده است که برگزاری جلسه غیرعلنی در مجلس برای بررسی این طرح مغایر با اصل 69 قانون اساسی بوده است.

در قسمتی از این بیانیه آمده است که تصویب چنین طرحی با هدف ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و‌ سوق دادن جامعه به سوی استفاده از پلتفرم‌های داخلی عملا منجر به مسدود سازی ‌‌پلتفرم‌های خارجی مورد استفاده عموم و قطع کامل ارتباط با اینترنت جهانی می‌شود.

این وکلای دادگستری تاکید کردند: «عنوان فریبنده اجرای آزمایشی این طرح در صورت تصویب، از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها نمی‌کاهد».

ششم مردادماه امسال، 121 نماینده مجلس شورای اسلامی با اجرایی شدن طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» موافقت کردند. این طرح اکنون توسط کمیسیون ویژه فرهنگی مجلس درحال بررسی است.

مخالفان اجرایی شدن این طرح می‌گویند نهادهای حکومتی با اجرایی کردن این طرح، به دنبال اعمال فیتلرینگ و جایگزین آن با برخی از اپلیکیشن‌های داخلی‌اند.

رضا تقی‌پور به عنوان نماینده متقاضیان بررسی این طرح، بر اساس اصل 85 قانون اساسی در صحبت‌های خود بیان کرده است:‌ «موضوع این طرح مسدود سازی نیست هدف این است که با پلت‌فرم‌های خارجی صحبت کنیم تا در چارچوب قوانین و مقررات ما فعالیت کنند.»

او خبر فیلتر شدن پیام‌رسان‌های خارجی از جمله اینستاگرام و تلگرام را خلاف واقع دانست.

این در حالی است که طی تظاهرات 8 دی 1396، تلگرام به مدت بیش از یک هفته از دسترس کاربران ایرانی خارج و در نهایت در اردیبهشت ماه 1397 با دستور دادستانی تهران دسترسی به این پیام‌رسان در ایران بدون فیلترشکن غیرممکن شد.

علی خامنه‌ای، در سخنرانی نوروزی خود با حمله به نحوه اداره فضای مجازی، این فضا را «ول» توصیف کرده بود. چندی پیش نیز نشریه «صبح صادق» وابسته به سپاه پاسداران ایران با نامیدن نسل جوان و نوجوان کشور به «نسل Z»، آنها را تهدیدی علیه بقای جمهوری اسلامی نامید. این نشریه فضای مجازی را میدان فعالیت این نسل دانست و فعالان در این حوزه را وابسته به آمریکا به شمار آورده بود.

طرح صیانت از فضای مجازی که به اعتقاد کاربران رسانه‌های اجتماعی، صاحبان کسب و کار و بسیاری از متخصصان این حوزه به «مسدودسازی فضای مجازی» منجر خواهد شد، مخالفان بسیاری دارد.