حسن روحانی: مهمترین پرونده که در پست دولت بعدی قرار می‌گیرد، مسأله مذاکره است و هیچ راهی جز تعامل نیست

حسن روحانی، رئیس‌جمهوی ایران، در واپسین روز‌های دولتش فشارهای ناشی از عوامل داخلی و خارجی نظیر ادامه تحریم‌ها و پیامدهای آن، عدم شفافیت و گسترش فساد در ساختارهای حکومتی، عدم هماهنگی میان قوا و بحران کرونا را از جمله دلایل ناکارآمدی دولت و عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری «فارس»، روحانی، دوشنبه شب 11 مرداد، در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در مقام رئیس جمهوری با مردم ضمن بر شمردن بیلان کاری دولت گفت «موقعی که گره به جایی رسیده بود که به جنگ یا صلح ختم می‌شد، به مردم گفتم که از طریق دیپلماسی می‌توان تحریم ها را رفع کرد».
او در ادامه گفت:«آمریکایی‌ها به دنبال توافق منطقه‌ای و موشک بودند و ما ایستادگی کردیم. وقتی به دنیا می‌گوییم فقط در بخش هسته‌ای مذاکره می‌کنیم باید محدودیت نتیجه آن را بپذیریم.»
او با اشاره به این‌که «بانک‌ها فقط به بحث هسته‌ای نگاه نمی‌کنند به مسائل امنیتی هم نگاه می کنند» به طور غیر مستقیم به تنش‌آفرینی‌های تهران در منطقه و جهان و حمایت‌های مالی و نظامی آن از گروههای شبه‌نظامی و تروریستی و تاثیرات آن در عدم دسترسی به توافق و تشدید تحریم‌ها بر ایران اشاره کرد.
روحانی در این راستا همچنین برخی مصوبات مجلس از جمله تاکید آن مبنی بر این‌که «باید تمام تحریم‌ها برداشته شود» را از جمله موانع جلوی پای دولت برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد.
او در ادامه ضمن اشاره به محدودیت اختیارات دولت در مذاکرات با قدرت‌های جهانی خطاب به منتقدان دولت تصریح کرد:«اگر میدان ما هسته‌ای شد مذاکرات فقط به تحریم‌های هسته‌ای محدود می‌شود، اما اگر می‌خواهید همه تحریم‌ها برداشته شود نظام باید مجوز می‌داد.»
روحانی به‌ تلاش‌های 8 ساله دولت برای‌ بهبودی نرخ رشد اقتصادی، تورم و اشتغال‌زایی در کشورش اشاره کرد و ادعا کرد در برهه‌هایی موفق بوده اما تحت تاثیر عوامل منفی نظیر تحریم‌ها، جنگ اقتصادی و کرونا قرار گرفته است. کارشناسان اقتصادی اما کارنامه روحانی در زمینه اقتصادی را شکست خورده می‌دانند.
او همچنین به تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها اشاره کرد و در این زمینه گفت:«نفت بطور کامل مورد تحریم قرار گرفت، هیچ کشوری جرات نکرد با ما کار کند و ما با شیوه های خاصی توانستیم بخشی از نفت خود را بفروشیم».
او با اشاره به این‌که «یک چیزهایی است که نمی توانم بگویم»، به موضوع جنگ قدرت میان جناح‌ها و ساختارهای حکومتی و همچنین عدم هماهنگی میان قوای نظام در کشورش اشاره کرد که روند کار دولت او را ناممکن کرده بود.
او برای نمونه اختلاف دولت و مجلس بر سر موضوع اینترنت را پیش کشیده و اظهار داشت:«ما مثلا در مورد اینترنت اختلافاتی داشتیم که به مردم نمی‌گوییم.»
روحانی در مورد مهمترین پرونده‌های روی میز مانده، گفت:«مهمترین پرونده که در پست دولت سیزدهم قرار می‌گیرد، مسأله مذاکره است و هیچ راهی جز تعامل نیست. در کوتاه مدت نیازمند مذاکره برای برداشتن تحریم داریم. البته اگر مردم بتوانند در بلند مدت فشار را تحمل کنند».
او در ادامه اذعان کرد که با وجود مصوبه مجلس و پافشاری آن برای رفع کامل تحریم‌های دولت بعدی ایران به ریاست ابراهیم رئیسی نیز نخواهد توانست به توافق در مذاکرات هسته‌ای دست یابد.
او معضل فساد گسترده در کشورش را به دلیل نبود شفافیت و عدم اطلاع‌رسانی ذکر کرد و گفت عملکرد نیروی انتظامی و همچنین سپاه پاسداران در مبارزه با «قاچاق‌های جنوب» ناموفق بوده است.
شایان ذکر است روحانی حسن روحانی، دوشنبه در جمع مدیران دولت دوازده با اذعان به «به سرقت رفتن اسناد هسته‌ای ایران توسط اسرائیل»، گفت:«اسرار را اسرائیلی‌ها از کشور خارج کردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد.»
اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی نیز در آخرین جلسه مدیران دولت به حملات متقابل ایران و اسرائیل به کشتی‌های یکدیگر اشاره کرد و گفت اسرائیل به 12 نفتکش ایرانی حمله کرده است و ادامه داد:«اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد.» این اظهارات مقامات دولتی ایران در حالی عنوان شده که اسرائیل، آمریکا، بریتانیا و رومانی ایران را متهم کردند با پهپاد به یک نفتکش اسرائیلی در دریای عرب حمله کرده است. در جریان این حمله یک شهروند رومانی و یک بریتانیایی کشته شدند.
بریتانیا و آمریکا گفته‌اند که در همکاری با شرکای بین‌المللی پاسخی مناسب به این اقدام ایران اتخاذ خواهند کرد.