منتقدان دولت آمریکا: تمرکز بایدن روی حمایت از معترضان ایرانی باشد، نه برجام

به گزارش روزنامه «واشینگتن تایمز»، منتقدان دولت بایدن می‌گویند که واشینگتن، با عدم حمایت از اعتراضات مردم ایران در خوزستان و باقی نقاط کشور، یک «فرصت اساسی» را برای دفاع از آزادی و دموکراسی در خاورمیانه از دست می‌دهد.

به گفته این روزنامه، مقامات دولت بایدن در اقدامی آشکار برای اجتناب از رویارویی با حاکمان ایران در شرایطی که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» در حساس‌ترین مرحله خود قرار دارد، به طور عمده درباره موج اعتراضاتی که ایران را فرا گرفته، سکوت کرده‌اند.

هفته گذشته، نیروهای امنیتی ایران به شلیک علنی به معترضان در استان خوزستان متهم شدند. «دیدبان حقوق بشر» در 22 ژوئیه، گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن چندین نفر از معترضان منتشر کرد و افزود «به نظر می‌رسد مقامات ایرانی علیه تظاهرکنندگان به بی‌آبی در جنوب غربی ایران، به خشونت بیش از اندازه دست زده‌اند.»

گزارش‌هایی مبنی بر سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان و قطع دسترسی به اینترنت توسط حکومت ایران، بالاخره دولت بایدن را به زبان آورد. وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه پیش با انتشار بیانیه‌ای از «گزارش‌های نگران‌کننده مبنی بر تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان و کشته شدن چندین نفر» ابراز نگرانی کرد.

با این وجود، دولت بایدن در قبال سرکوب معترضان در ایران به طور عمده سکوت پیشه کرده است. رویکرد این دولت به مساله ایران کماکان «هسته‌ای-محور» است، و با تمرکز بیش از حد بر موضوع هسته‌ای، اساساً اعتراضات مردمی در ایران را نادیده می‌گیرد و روی آن به عنوان یک راه حل سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

«واشینگتن تایمز» نتیجه می‌گیرد که عدم حمایت جدی دولت بایدن از مردم معترض ایران، و به انتظار این نشستن که از طریق مذاکرات هسته‌ای گشایشی در مساله ایران ایجاد شود، به منزله از دست دادن فرصتی تاریخی برای همسو کردن «امنیت ملی آمریکا» با «آرمان‌های آمریکایی» در جایی است که می‌توان آنها را هم‌تراز کرد.