رویترز: نیروهای تحت حمایت ایران یک نفتکش را در سواحل امارات ربودند

افراد مسلح مورد حمایت ایران با ورود به کشتی ربوده شده «آسفلت پرینسس» در خلیج عمان، خدمه آن را به گروگان گرفتند
بنا به اعلام منابع دریایی و همچنین رسانه‌ای بریتانیا نفتکش «گلدن بریلیانت» حامل پرچم سنگاپور و یک کشتی دیگر به نام «آسفلت پرینسس» توسط افراد مسلح مورد حمایت ایران در آب‌های بین‌المللی مقابل بندر الفجیره، امارات عربی متحده، ربوده شده و در خلیج عمان به سوی مقصدی نامعلومی منتقل شدند.
رویترز به نقل از منابع امنیتی دریایی، گزارش داد که نیروهایی با پشتیبانی ایران کنترل کشتی «گلدن برلیانت» را در خلیج عمان به دست گرفته و به مقصد نامعلومی برده‌اند.
طبق داده‌های دریایی سه‌شنبه 3 اوت، به دنبال وقوع حادثه‌ای مشکوک، 3 کشتی در خلیج عمان از کنترل خارج شد.
در پی گزارش رسانه‌های بریتانیا مبنی بر بالا رفتن افرادی مسلح از روی کشتی (آسفلت پرینسس»، گروه دریایی این کشور از وقوع دو عملیات احتمالی ربایش دو کشتی در خلیج عمان خبر داد.
از سویی منابع روسی گفته‌اند که افرادی مسلح خدمه کشتی «اسولت پرینسس» ربوده شده در خلیج عمان را به گروگان گرفته‌اند.
روزنامه «تایمز» نیز گفته احتمالا سپاه پاسداران ایران در ربودن کشتی‌ها در خلیج عمان نقش دارد.
هیئت بریتانیایی متخصص در زمینه حمل و نقل دریایی سه‌شنبه، 3 اوت از وقوع حادثه‌ای غیر مرتبط با دزدی دریایی در آب‌های بندر الفجیره در خلیج عمان خبر داد.
به گفته منابع دریایی نفتکش «گولدن بریلیانت» (GOLDEN BRILLIANT) حامل پرچم سنگاپور در خلیج عمان مورد دچار حادثه شده و از کنترل خارج شده است.
از سویی سایت عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد که از وقوع «حادثه» مطلع شده که با دزدی دریایی در مقابل سواحل الفجیره مرتبط نیست. همچنین با استناد به یک منبع سوم به کشتی‌ها در منطقه هشدار داد شد تا شدیدا احتیاط کنند.
از سویی خبرگزاری آسوشیتد پرس اعلام کرد که در پی وقوع حادثه برای کشتی گلدن برلیانت، 3 فروند کشتی دیگر نیز از کنترل خارج شدند.
این خبرگزاری از نفتکش «گلدن برلیانت» و «کامدنو» نام برده و گفته این دو کشتی از طریق سامانه‌های رصد خودکار اطلاع داده‌اند که از کنترل خارج شده‌اند.
از طرفی رسانه‌های ایران از وقوع حمله‌ای جدید به یک کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی مقابل امارت الفجیره خبر دادند. شبکه متعلق سپاه قدس ایران مدعی شد کشتی حامل پرچم سنگاپور با یک مین دریایی برخورد کرده است.
خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران ایران نیز با انتشار تصویری از یک کشتی که ستون دود و آتش از آن برخاسته ادعا کرد که این کشتی در سواحل بندر الفجیره در اثر انفجار مین دریایی از کنترل خارج شده است.
خبرگزاری صدا و سیمای ایران نیز با انتشار تصویری از حمله به کشتی “گلدن برلینات” حامل مواد شیمیایی در نزدیکی الفجیره خبر داد.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دریایی گزارش داد که نفتکش گلدن برلیانت در خلیج عمان از کنترل خارج شده است.
این در حالی است که یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی به نقل از منابع بریتانیایی از حمله به نفتکش در مقابل سواحل الفجیره خبر داد.
این حادثه چند روز پس از آن اتفاق افتاد که یک نفتکش اسرائیلی در دریای عرب در نزدیکی سواحل عمان هدف حمله پهپادی قرار گرفت و آمریکا و اسرائیل، ایران را به دست داشتن در آن متهم می‌کنند.
ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اسرائیل، ایران را به مسئولیت و نقش داشتن در حمله هفته گذشته به نفتکش اسرائیلی در مقابل سواحل سلطنت عمان متهم می‌کنند.
آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا دوشنبه با اتهام ایران به دست داشتن در حمله به نفتکش اسرائیلی تاکید کردند که در هماهنگی و همکاری با شرکای بین‌المللی به اقدام خصمانه ایران پاسخ خواهند داد.
بلینکن با اتهام ایران به دست داشتن در این حمله، گفت «ایران کماکان با بی‌مسئولیتی فاحش رفتار می‌کند.» او تاکید کرد که به این رفتار ایران به طور «گروهی» پاسخ داده خواهد شد.
در حمله هفته گذشته به نفتکش مرسر استریت اسرائیل دو تن از خدمه کشتی یکی تبعه بریتانیا و دیگری از رومانی کشته شدند.