آمریکا گروه‌هایی در لبنان و عراق را در ارتباط با نقض قطعنامه تسلیحاتی علیه ایران و کره شمالی تحریم کرد

ایالات متحده آمریکا، تحریم‌هایی را علیه گروه‌ها و نهادهایی در کشورهای لبنان، سوریه، عراق و روسیه، اعمال می‌کند. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، تدابیر تنبیهی در نظر گرفته شده علیه این گروه‌ها، بر پایه تدابیر تنبیهی مشخص شده در بند ۳ «قانون مقابله با اقدامات اشاعه‌ای ایران، کره شمالی و سوریه» برای شخصیت‌های حقوقی، به منظور چاپ در نشریه رسمی دولت فدرال، در روز سه‌شنبه دهم اوت، اعلام شده است.

ایالات متحده آمریکا، در بیانیه روز دوشنبه ۹ اوت، اعلام کرد: تحریم‌های اخیر شامل موسساتی در سوریه، گروه‌های شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان، حزب‌الله عراق و عصائب اهل‌الحق و کتائب حزب‌الله در عراق می‌باشد. این تدابیر تنبیهی که در روز ۲۹ ژوئیه/۷ مرداد در نظر گرفته شده است، شامل جانشینان این گروه‌ها و نهادها، همچنین یگان‌های فرعی و گروه‌های تابع آنها می‌شود.

بر پایه این بیانیه، مجازات‌شدگان، قطعنامه مرتبط با تحریم تسلیحاتی مربوط به ایران، سوریه و کره شمالی را نقض کرده‌اند.

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، شامل دو موسسه تجاری متعلق به خانواده‌های وائل عیسی و ایمن الصباغ در سوریه نیز خواهد شد. شرکت‌های چارتر گرین لایت مسکو، ان‌پی‌پی پولسار و آسیا اینوست در روسیه به همراه تمامی شرکت‌های جانشین یا واحدهای فرعی یا توابع آنها، شامل تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا شدند.

متن این بیانیه روز ۱۰ ماه اوت در فدرال رجیستر، نشریه رسمی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا به چاپ می‌رسد و از طریق این نشریه درباره برخی تغییرات در سیاست‌ها و الزامات دولت فدرال امریکا اطلاع‌رسانی می‌شود.

تدابیر تنبهی درنظر گرفته شده از سوی دولت ایالات متحده آمریکا علیه این گروه‌ها بر پایه تدابیر تنبیهی علیه شخصیت‌های حقوقی فوق‌الذکر با استناد به «قانون مقابله با اقدامات اشاعه‌ای ایران، کره شمالی و سوریه» برای شخصیت‌های حقوقی اعلام شد. این قانون در سال ۲۰۰۰ با هدف مجازات اشخاص و سازمان‌هایی که با ایران مبادلات تسلیحاتی انجام دهند تصویب شد. در سال‌های بعد، نام کره شمالی و سوریه هم به این قانون اضافه شد.

بر اساس بند ۳ قانون یاد شده، هیچ سازمان یا نهاد وابسته به دولت آمریکا نباید با شخصیت‌های حقوقی ذکرشده در این بیانیه، وارد قراردادی با موضوع تأمین یا تدارکات هر گونه کالا، فناوری یا خدمات شود، مگر آنکه وزیر امور خارجه آمریکا طی تصمیم دیگری حدود آن را به گونه‌ای دیگر مشخص کند. همچنین، هیچ یک از سازمان‌ها یا نهادهای دولت آمریکا نباید به این شخصیت‌های حقوقی ارائه خدمات نمایند.

تحریم‌های فوق علیه گردان‌های حزب‌الله عراق، شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و برخی از افراد و موسسات سوری، در چارچوب «تحریم‌های منع انتشار سلاح» و از سوی «دفتر امنیت بین‌المللی و ممانعت از انتشار سلاح» در وزارت امور خارجه امریکا اعمال می‌شود و تمامی قراردادها از سوی هر شخصی برای فروش کالاهای دفاعی یا ارائه هر گونه خدمات دفاعی به آنها را لازم به فسخ می‌داند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا این تدابیر به مدت ۲ سال از زمان اجرایی‌شدن این دستورالعمل پابرجا خواهند بود، مگر آنکه وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم دیگری اتخاذ کند.