اوکراین :از موضع‌مان دربرابرایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد. اجرای عدالت هدف ماست

معاون وزیر خارجه اوکراین می‌گوید مذاکره درباره غرامت منوط به فاش شدن حقیقت است

طی دو ماه که از آخرین دور مذاکرات دربارهٔ سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران گذشته، حکومت ایران هنوز به هیچ سؤالی پاسخ نداده و به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکرده است.

یوگنی ینین (Yevhenii Yenin)، معاون وزیر خارجهٔ اوکراین و سرپرست هیئت مذاکره‌کنندگان با ایران، در مصاحبهٔ اختصاصی با رادیو فردا می‌گوید که کشور‌های متأثر و خانواده‌های قربانیان این پرواز اصرار خواهند کرد دولت جدید ایران عدالت را اجرا کند.

یوگنی ینین: با همتایان‌مان از کانادا، بریتانیا و سوئد یک‌صدا عمل می‌کنیم و آخرین دور مذاکرات با ایران در کی‌یف ثابت کرد از موضع‌مان عقب‌نشینی نخواهیم کرد. اجرای عدالت هدف ماست.

تنها پس از این‌که ایران دربارهٔ این فاجعه حقیقت را فاش کند، افراد مسئول را به مجازات برساند و تضمین بدهد که تمام تدابیر لازم را برای عدم‌‌وقوع سانحهٔ مشابه در آینده در نظر گرفته، دربارهٔ غرامت مذاکره خواهیم کرد.

با خانواده‌های جانباختگان این پرواز همدردیم و درخواست‌هایشان را می‌شنویم. به همین دلیل مصمم‌ هستیم مسیر دادخواهی را، هرقدر دشوار و طولانی باشد، طی کنیم. منتظریم ایران تیم مذاکره‌کنندگان خود را تعیین کند تا گام بعدی را برداریم.

طی آخرین دور مذاکرات، تمام کشورهای متأثر، مطالبات ‌جمعی‌مان را در اختیار طرف ایرانی قرار دادیم که در آن موارد نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی که از دید ما ایران مرتکب آن شد، مشخص شده.

پرسش‌هایمان نیز روشن است و از ایران درخواست کردیم به تمام آن‌ها کتبی پاسخ دهد. توپ در زمین ایران است و از این کشور تقاضا می‌کنیم دربارهٔ سرنگونی هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران وارد مذاکرهٔ معنادار شود.