رئیس اتاق بازرگانی تهران: وزارت بهداشت در فروردین از ورود میلیون‌ها واکسن جلوگیری کرد

در پی افشاگری رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، اکنون رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که وزارت بهداشت در فروردین‌ماه امسال از ورود شش میلیون دز واکسن به کشور جلوگیری کرده است.

مسعود خوانساری در توییتی که شامگاه چهارشنبه، ۲۰ مرداد، منتشر کرد آورده است که در فروردین امسال همه مقدمات واردات این مقدار واکسن با موافقت رئیس جمهور و ستاد کرونای تهران فراهم شده بود، اما «به دلایلی که تاکنون مشخص نشده»، وزارت بهداشت مانع از انجام این کار شده است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، هم روز چهارشنبه گفته بود که «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است».

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز پیشتر گفته بود که این سازمان از میانه سال ۹۹ برای واردات واکسن اعلام آمادگی کرده بود، اما وزارت بهداشت روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ با درخواست این سازمان موافقت کرده و اولین محموله واکسن چند روز بعد وارد کشور شده است.

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر نیز اواسط مرداد با انتقاد از «سنگ‌اندازی‌ها» و «کارشکنی‌ها» گفته بود که اگر بتوانیم تامین ارز داشته باشیم، به زودی۳۰ میلیون دُز واکسن دیگر وارد کشور خواهد شد.

همزمان سازمان هلال احمر ایران که تاکنون بیشتر واردات واکسن به ایران را انجام داده اعلام کرد که روز پنج‌شنبه، ۲۱ مرداد، یک میلیون و ۱۱۰ هزار دُز واکسن وارد کشور شده است.

همزمان با بحران کرونا در ایران و شدت گرفتن موج انتقادها از وزارت بهداشت برای ورود واکسن به کشور در روزهای گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو شامگاه چهارشنبه گفت که به اندازه ۱۵ روز ذخیره واکسن در کشور وجود دارد، این در حالی است که رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران در همان روز اعلام کرد که فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن در کشور وجود دارد.