انتقاد شدید از وزارت بهداشت ایران: آمار غیرعلمی درباره مرگ‌های کروناییِ «ده برابری» پس از تزریق واکسن، به خطا رفته است

رییس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در ایران، ضمن انتقاد از آمار و داده‌های منتشر شده پیرامون کووید-۱۹ و تاثیرگذاری واکسن‌ها در ایران، در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، تحلیل این داده‌ها را نادرست و غیرعلمی عنوان نمود. در گزارش مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات ایران، شاخص مرگ ناشی از عوارض ویروس کرونا در افرادی که دو هفته از دریافت دوز دوم واکسن آنها گذشته بود، ۲۰۷۲ نفر اعلام شد. بر اساس اعلام این مرکز، مرگ افراد واکسینه شده در ایران، ده برابر استاندارد جهانی اعلام شده بود.
تبلیغ بازرگانی

حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در ایران، ضمن تاکید بر لزوم تحلیل درست داده‌های تحقیقات منتشر شده پیرامون کرونا، در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت ایران، «نادرست بودن» این اطلاعات را متذکر شده و تاکید کرد: «تحلیل آمار در حیطه فعالیت آن مرکز نیست» و این اطلاعات «باید توسط متخصصان رشته‌های مرتبط با زمینه‌های علوم زیستی به ویژه گروه‌های مرتبط با اپیدمیولوژی» مورد تحلیل قرار گیرد.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در ایران افزوده است: این نامه‌ در سطح جامعه با مضمون غیرعلمی و به شکل مستقیم یا با واسطه در حالی منتشر شده است که هنوز در کمیته‌های علمی مورد تایید قرار نگرفته است.

به گفته این منبع، نتیجه‌گیری غیرعلمی و غیرتخصصی از یافته‌های خام، می‌تواند اثر مخرب بر استقبال مردم از واکسیناسیون حداکثری داشته باشد.

در گزارش تجمیعی و تحلیلی منتشر شده از سوی مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات ایران، آمار بستری و فوتی کرونا بعد از تزریق واکسن به میزان ده برابر استانداردهای جهانی عنوان شده است. بر اساس این گزارش، شاخص مرگ ناشی از کرونا بعد از دو هفته از دریافت دوز دوم واکسن ۲۰۷۲ نفر اعلام شده است.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در ایران،‌ در انتقاد از اعلام داده‌های غیرعلمی، با عنوان نمودن «اشکالات اساسی روش‌شناسی» در این گزارش، تاکید کرد: «تاریخ شروع ثبت اطلاعات و خاتمه واکسیناسیون در نمونه‌ها مشخص نیست و تعداد دوزهای تزریقی کلی و به تفکیک نامشخص است».

حمید سوری، این پرسش را مطرح کرده است که «چطور ممکن است از ۹۱۲۱۰ نفر افرادی که نوبت اول واکسن را دریافت به بیمارستان مراجعه کرده اند همگی بستری (موقت یا عادی) شده باشند؟».

این مقام ارشد پزشکی در ایران، با بیان اینکه «هیچ واکسنی در جلوگیری از ابتلای افراد به کووید ۱۹ به صورت ۱۰۰ درصد موفق نیست»، تصریح کرد: «با چه مستنداتی علت مرگ در افراد گزارش شده را بدون تقدم زمانی در یک سری یافته می‌توان به واکسیناسیون تعمیم داد؟».

آنگونه که حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در ایران، یادآوری کرده است «نوع واکسن تزریقی» و «علت مرگ افراد» باید بررسی شده و «توسط کمیته‌های مرگ یا پزشکی قانونی تایید شود».

طبق ادعای مندرج در گزارش مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات ایران، میزان مرگ در میان افراد واکسینه شده در ایران بیش از ۷۵ برابر شاخص مربوطه بر بعضی از کشورهای جهان است که به گفته رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در ایران، این «نتیجه غیرمعقول و نیازمند تحلیل تخصصی توسط کمیته علمی» است.

همزمان با انتشار گزارش مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات ایران، برخی منابع پزشکی، از این گزارش انتقاد کرده و در مورد تحلیل داده‌های آن تردید نموده‌اند.

برخی تحلیلگران هم انتشار این گزارش، با نتیجه‌گیری از آمار بالای مرگ و میر در میان افراد واکسینه شده در ایران، را با هدف بی‌اثر دانستن واکسن‌ها در برابر شیوع ویروس کرونا عنوان کردند.

در روزهای اخیر، انتقادها از سوءمدیریت در کنترل همه‌گیری ویروس کرونا و واکسیناسیون در ایران به شدت افزایش یافته است. عملکرد مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران و «اظهارنظرهای غیرعلمی» درباره ممنوع ساختن ورود واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی به ایران، موجی از نگرانی و خشم را در میان ایرانیان برانگیخته است.