بوریس جانسون: چنانچه لازم شود با طالبان تعامل خواهیم کرد

حزب کارگر بریتانیا به دنبال تحولات دراماتیک افغانستان خواستار استعفای دومینیک راب، وزیر خارجه این کشور شد
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که کشورش چنانچه ضرورت اقتضا کند با گروه طالبان که بر افغانستان تسلط یافته است، تعامل خواهد کرد.
نخست وزیر بریتانیا جمعه 20 اوت، در اظهاراتی به رسانه‌ها گفت که او می‌خواهد به مردم اطمینان دهد که تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک کشورش برای دست‌یابی به راه حل در افغانستان ادامه خواهد یافت.
جانسون در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا او کماکان به دومینیک راب، وزیر خارجه کشورش که از سوی مخالفان به دلیل واکنش او به بحران افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است، اعتماد دارد یا خبر؟ گفت «مطمئنا» اعتماد دارم.
به موازات همین دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا با همتایان خود در ناتو درباره اوضاع افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.
او از کشورهای ناتو خواست تا رویکرد متحدی را برای مبارزه با تروریسم و رساندن کمک‌ها به افغانستان در پیش گیرند. او همچنین افزود که کشورش در همکاری با کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی برای ممانعت از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاهی برای تروریسم، تلاش خواهد کرد.
وزیر خارجه بریتانیا پس از آن که معلوم شد به‌رغم تحولات دراماتیک کابل و تسلط طالبان بر افغانستان، جایی که صدها تن از سربازان بریتانیایی و مترجمان افغان همراه آنها در آن حضور دارند، به مرخصی خود ادامه داده است، در روزهای گذشته در معرض موجی از انتقادها قرار گرفت.
راب اما پس از آن حزب کارگر خواستار برکناری او شده بود با استعفا کردن مخالفت کرد.
وزیر خارجه بریتانیا در پاسخ به این انتقادها گفت که پوشش خبری از اقدامات او دقیق نیست و دولت با تمام توان برای تخلیه شهروندان بریتانیایی و کسانی که خواهان ترک افغانستان بودند اقدام کرده است.
شایان ذکر است که از یک هفته پیش افغانستان شاهد تحولات دراماتیکی بود به طوری که گروه تندرو طالبان پیش از ورود به کابل، دستاوردهای چشمگیری محقق کرده و با فروپاشی دولت و شکست نیروهای امنیتی افغان، بر پایتخت، کابل تسلط یافت.