وال‌استریت ژورنال: تعرض جنسی ماموران امنیتی تاسیسات هسته‌ای ایران، به بازرسان زن آژانس انرژی اتمی

وال‌ استریت ژورنال در گزارشی به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرد ماموران امنیتی جمهوری اسلامی طی چند ماه گذشته، چندین بارزس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند و آمریکا از ایران خواسته فورا این رفتار را متوقف کند. گزارش‌هایی درباره آزار جنسی نگهبانان تاسیسات هسته‌ای جمهوری سلامی علیه زنان بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است. گزارش‌هایی که از سوی مقامات آمریکایی به اطلاع اعضای آژانس رسیده و آژانس نیز مشاهده چنین مواردی را تایید کرده است.

خبر آزار جنسی به بازرسان زن آژانس ابتدا توسط روزنامه “وال ‌استریت ‌ژورنال” رسانه‌ای شد.

گزارش‌ها عمدتا مربوط به تاسیسات هسته‌ای نطنز است. گفته می‌شود که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازرسان زن آژانس در این تاسیسات را وادار به برهنه شدن کرده و سپس نقاط مختلف بدن آن‌ها و از جمله نقاط حساس پیکر آن‌ها را لمس کرده‌اند.
وال استریت ژورنال همچنین از یک نامه‌ آمریکا خبر داده که پیش از جلسه این هفته شورای حکام آژانس در میان اعضای آژانس منتشر شد و در آن واشینگتن خواستار پایان دادن به چنین رفتاری از سوی ایران شده است.در این نامه خطاب به اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده آزار و اذیت بازرسان آژانس «کاملا غیرقابل قبول» است و آمریکا به طور جدی از اعضا می‌خواهد در بیانیه عمومی نشست شورای حکام به روشنی اعلام کند که چنین رفتاری باید پایان یابد.همچنین آمریکا تاکید کرده اگر چنین رفتاری متوقف نشود و موارد جدیدی از آزار و اذیت بازرسان زن گزارش شود، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ کند.به گفته دیپلمات‌ها، اولین مورد از این آزار و اذیت‌ها در ابتدای ماه ژوئن، (خردادماه) روی داده و تازه‌ترین آنها نیز مربوط به هفته‌های اخیر است. هنوز ایران به این اظهارات دیپلمات‌ها واکنشی نشان نداده اما یک سخنگوی آژانس بدون ارائه جزئیات، وقوع این اتفاق را تایید کرد.یک سخنگوی آژانس به وال استریت ژورنال گفت: «آژانس بلافاصله و قاطعانه این موضوع را با ایران مطرح کرد تا به وضوح و بدون ابهام توضیح دهد، زیرا چنین حوادث مرتبط با امنیت کارکنان غیرقابل قبول است و نباید دوباره تکرار شود.»او ادامه داد ایران نیز توضیحاتی مبنی بر افزایش تدابیر امنیتی، در پی وقوع برخی حوادث در یکی از مراکز هسته‌ای‌اش ارائه کرده است.
گفته می‌شود این آزارهای جنسی در هفته‌های اخیرنیز روی داده‌اند. یکی از دیپلمات‌ها به روزنامه “وال‌استریت ژورنال” گفته است:
«آنچه من از این گزارش‌ها متوجه شده‌ام، لمس نقاط مختلف بدن و از جمله نقاط حساس بدن این بازرسان بوده است.»
آمریکا گزارشی در همین ارتباط بین اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توزیع کرده و خواستار پایان دادن به چنین تعرضاتی شده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ضمن تایید وقوع چنین مواردی از ارائه توضیح بیشتر به روزنامه وال‌استریت ژورنال امتناع ورزیده است.
این نخستین باری نیست که از برخورد بحث‌انگیز با بازرسان آژانس سخن می‌رود. در سال ۲۰۱۹ نیز ماموران امنیتی جمهوری اسلامی مانع از پرواز یک بازرس زن در فرودگاه شده و پاسپورت و کارت شناسایی او را ضبط کرده بودند.
جمهوری اسلامی ایران این بازرس را به اتهام حمل مواد انفجاری حاوی نیترات بازداشت کرده بودند، اما پس از آن او را آزاد کردند.