ایران دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای خود را «غیر فعال» کرد

ایران مدعی شده که غیر فعال شدن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات اتمی‌اش به دلیل حمله به این تاسیسات بوده است
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که دوربین‌های نظارت آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران «غیرفعال» شدند.

او چهارشنبه 15 سپتامبر 2021 در گفت‌وگو با خبرنگاران دلیل این اقدام تنش‌افزا از سوی تهران را «عدم تعهد طرف‎های اروپایی به برجام» و «آسیب‌دیدن دوربین‌ها» در جریان حملات تخریبی اخیر‌ علیه مراکز هسته‌ای ایران عنوان کرد.

از سویی کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز گفت، تا زمانی که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی وجود داشته باشد، کشورهای غربی نباید انتظار انجام اقدامات سازنده از تهران در راستای بازگشت به «برجام» را داشته باشند.

غریب‌آبادی امروز چهارشنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس انرژی اتمی اظهار داشت: «اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ما، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت سیلیساید، برابر حقوق ما تحت معاهده عدم اشاعه صورت می‌گیرند و جنبه کاملا صلح آمیز دارند.»

او افزود که «اقدامات ایران از بُعد پادمانی نیز تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس قرار دارند. از این رو، توصیه می‌کنم که عوام‌فریبی نکنید و به تعهدات عمل نکرده خود در برابر ملت ایران عمل کنید. ما بدهکار شما نیستیم.»

سخنان این مقام ارشد ایرانی در حالی مطرح می‌شود که در جریان سفر هفته گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، تهران و آژانس به تفاهمی جدید دست یافتند و شورای حکام نیز از صدور قطعنامه‌ علیه جمهوری اسلامی خودداری کرد.

شورای حکام آژانس از روز دوشنبه برای بررسی 2 گزارش اخیر گروسی، درباره برنامه اتمی و کاهش سطح تعهدات برجامی ایران تشکیل جلسه داد.

رافائل گروسی، در این نشست اعلام کرد که ایران پاسخی به وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای نداده است.

او همچنین گفت که «ناتوانی ایران در پاسخ به پرسش‌های مربوط به آثار اورانیوم کشف شده، از توان این آژانس برای تضمین مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برای جامعه جهانی می‌کاهد.»

غریب‌آبادی ادامه داد که «مایه تاسف است که کشورهای اروپایی همچنان حاضر نیستند آمریکا را به خاطر خروج غیرقانونی و یکجانبه از توافق هسته‌ای محکوم کنند و از آن بخواهند تحریم‌های خود را علیه ملت ایران بردارد، اما در عوض از ایران مطالبه اجرای تعهدات آن تحت برجام را می‌کنند.»

نماینده ایران در وین با تاکید بر اینکه ادامه و یا توقف ثبت داده‌ها ربطی به تعهدات پادمانی این کشور ندارد، گفت: «بدون شک، هرگونه تصمیمی که قرار باشد توسط ایران در این خصوص اتخاذ گردد، تنها بر پایه ملاحظات سیاسی خواهد بود و آژانس نمی‌تواند و نباید آن را جزو مطالبات خود بداند.»

اختلاف در ایران
همزمان یک مقام ارشد اروپایی به «العربیه» گفت که اختلافات داخلی ایران تشکیل تیم مذاکره کننده را به تاخیر انداخته و جایگزین مقام دیگری به‌جای عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایرانی، ممکن است بازگشت به مذاکرات را بیشتر به تاخیر بیندارد.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه جدید ایران، روز گذشته، تغییرات گسترده‌ای در معاونت‌های این وزارتخانه انجام داد و سه معاون جدید منصوب کرد. بر اساس این تغییرات، عباس عراقچی برکنار شده و علی باقری کنی، جانشین او شد.

این مقام ارشد اروپایی در ادامه به «العربیه» گفت:‌ «مذاکرات از جایی که متوقف شده است ادامه خواهد یافت و هیچ مذاکره‌ای درباره آنچه نوشته شده وجود نخواهد داشت.»

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و کاهش شدید تعهدات برجامی ایران، مذاکرات جدیدی در ماه آوریل گذشته میان تهران و کشورهای حاضر در برجام با حضور غیر مستقیم آمریکا آغاز شد.

این مذاکرات پس از 6 دور با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران در 20 ژوئن متوقف شد و تاکنون تاریخ جدیدی برای از سرگیری آن تعیین نشده است.