رویترز: رئیسی کابینه‌ای تندرو برای امتیاز گرفتن از قدرت های جهانی و چانه‌زدن با آمریکا تشکیل داد


باقری کنی امتداد حکومت تندرو است که اکنون در راس تمام نهادهای دولتی ایران قرار گرفته است

با خروج آشفته آمریکا از افغانستان، حکومت ایران دلگرم است که از طریق کابینه تندروی جدیدش، که علی باقری کنی معاون وزیر خارجه آن است، می‌تواند در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» از قدرت‌های جهانی امتیازات بیشتری بگیرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، چهارشنبه 15 سپتامبر 2021، باقری که روز سه‌شنبه به‌عنوان جایگزین عباس عراقچی در مقام «معاون وزیر خارجه در امور سیاسی» معرفی شد، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد از سال 2007 تا 2013 بود.

به گفته آندریاس کریگ، دانشیار دانشکده امنیت «کینگز کالج» لندن: «کنی امتداد حکومت تندرو است که اکنون در راس تمام نهادهای دولتی ایران قرار گرفته است. خروج آمریکا از افغانستان، خیال رژیم تهران را از بابت تاثیرگذاری رویکرد جنگ نیابتی منطقه‌ای‌اش، که نشان می‌دهد ایالات متحده در حال پس‌روی از منطقه است، آسوده کرده است.»

پس از توافق اخیر تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تمدید نظارت بازرسان این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد بر برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، قدرت‌های غربی روز دوشنبه طرح خود برای صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل به منظور انتقاد از ایران را لغو کردند.

یکی از مقامات شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای گفت که ایران هیچ «قول» دیگری درباره «موضوع کلیدی» غنی‌سازی با تعداد زیادی سانتریفیوژ پیشرفته، که به گفته وی «یک مساله حل‌نشده» باقی مانده، نداده است.

از طرف دیگر، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که اخیرا برای مذاکره با مقامات ایران به تهران سفر کرده بود، روز دوشنبه اعلام کرد که در مورد یکی دیگر از نگرانی‌های آژانس و کشورهای غربی، یعنی یافت شدن آثار اورانیوم غنی‌شده در چندین سایت اعلام‌نشدهٔ قدیمی در سراسر ایران، موفق نشده هیچ «تعهد قطعی» از مقامات جمهوری اسلامی بگیرد.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و کاهش شدید تعهدات برجامی ایران، مذاکرات جدیدی در ماه آوریل گذشته میان تهران و کشورهای حاضر در برجام با حضور غیر مستقیم آمریکا آغاز شد.

این مذاکرات پس از 6 دور با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران در 20 ژوئن متوقف شد و تاکنون تاریخ جدیدی برای از سرگیری آن تعیین نشده است.