دومین مرگ مشکوک در زندان؛ جان باختن یک زندانی کُرد در زندان فشافویه

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داد که یک جوان کُرد اهل استان ایلام بر اثر ضرب و شتم و شکنجه ماموران «زندان فشافویه» در تهران بزرگ، جان‌باخته است.
بر پایه گزارش این نهاد، «امیرحسین حاتمی» 22 ساله، اهل شهرستان سیروان از توابع استان ایلام پنج‌شنبه، یکم مهر 1400، جان باخته است.
در گزارش این نهاد به نقل از یک منبع مطلع آمده است، دلیل مرگ امیرحسین حاتمی در اثر شکنجه و برخورد باتوم به سرش بوده است.
خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز شنبه در همین زمینه به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «امیرحسین حاتمی در یکی از بازارهای تهران کار می‌کرد و چند روز پیش به دنبال درگیری با یک شهروند، به دست ماموران نیروی انتظامی بازداشت، و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.»
بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی «قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها و علی خامنه‌ای، رهبر ایران» را مقصر دانستند.

تجمع خانواده و بستگان قربانی در مقابل زندان
به‌دنبال انتشار خبر درگذشت امیرحسین حاتمی، جمعی از نزدیکان او از جمله خانواده این زندانی، 3 مهرماه مقابل زندان فشافویه، تهران بزرگ تجمع کردند.
ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران منتشر شده خانواده و خویشاوندان امیرحسین حاتمی را نشان می‌دهد که در مقابل زندان بزرگ تهران شعار «قوه قضاییه جوابگو، جوابگو» سر می‌دهند.
گفته می‌شود پدر امیرحسین اعلام کرده‌است که تا زمانی که مسئولان سازمان زندان‌ها دلیل قتل فرزندش را اعلام نکنند، حاضر به تحویل گرفتن جنازه او نیست.
در این ویدئو صداهای شیون زنان به زبان کردی نیز شنیده می‌شود.

واکنش رسمی مقامات زندان
پیرو انتشار خبر مرگ مشکوک امیرحسین حاتمی، روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران از تشکیل کمیته بررسی فوت امیرحسین حاتمی خبر داد.
قوه قضائیه ضمن تایید خبر مرگ این زندانی نوشت که «در حال حاضر کمیته‌ای برای بررسی موضوع فوت آقای حاتمی در زندان مستقر شده است.»
اداره کل زندان‌های استان تهران ادعا کرده است که در صورت «احراز خطا با عوامل برخورد خواهد شد.»
این دومین حادثه مرگ در زندان طی هفته گذشته تاکنون است.

مشاهده آثار ضرب و جرج بر پیکر او

یکی از بستگان امیرحسین حاتمی به شبکه حقوق بشر کردستان گفت، او حدود ۱۰ روز پیش “برای پیگیری نامه ترخیص ماشین پدرش به یکی از کلانتری‌های تهران مراجعه کرده بود اما به دلیل داشتن یک پرونده کیفری پرداخت دیه بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.”
همین منبع ادامه داد: «سه‌شنبه شب ۳۰ شهریور این زندانی در یک تماس کوتاه تلفنی با پدرش در حالی که توان صحبت کردن نداشته است از ضرب و شتم خود توسط مأموران زندان خبر داد و اعلام کرد، قرار است وی را به بیمارستان انتقال دهند.»
این منبع در ادامه می‌گوید، پس از مراجعه خانواده به بیمارستان به آن‌ها اجازه ملاقات داده نمی‌شود و در نهایت ساعت ۱۰ روز چهارشنبه، ۳۱ شهریور مسئولان زندان “در یک تماس تلفنی از درگذشت این زندانی در بیمارستان خبر می‌دهند.”
به گفته همین منبع، جسد او برای خاکسپاری در زادگاهش از پزشکی قانونی تحویل گرفته شده است.
این خبر چند روز بعد از انتشار خبر مرگ شاهین ناصری، زندانی عادی زندان تهران بزرگ منتشر می‌شود. او سال گذشته شهادت داده بود، در زمان حضور در اداره آگاهی شیراز شاهد شکنجه ‌نوید افکاری بوده است.
بسیاری مرگ شاهین ناصری را “مشکوک” دانسته‌ و این مورد را یکی از موارد اعلام‌نشده از مرگ زندانیانی خوانده‌اند که زیر شکنجه یا به دلایل دیگری کشته شده‌اند.
روز سه‌شنبه، 30 شهریور امسال نیز یک زندانی در زندان اوین تهران با هویت «شاهین ناصری» بر اثر مرگ مشکوک جان باخت.
اداره کل زندان‌های استان تهران مرگ این زندانی را تایید کرد اما گفت که دلیل «فوت» این زندانی در پزشکی قانونی در حال بررسی است و بعدا اعلام خواهد شد. این زندانی از شاهدان شکنجه نوید افکاری، زندانی معترض آبان 97 بود که بعدها توسط قوه قضائیه ایران به اعدام محکوم شد. حکم او در 22 شهریور سال گذشته به اجرا درآمد.

پیش‌تر، سازمان «عفو بین‌الملل» در گزارشی تحت عنوان «ایران: یک دهه مرگ بدون مجازات در بازداشت و شکنجه بدون پاسخگویی» از جان باختن 72 زندانی در طول 10 سال گذشته در زندان‌های ایران خبر داد.
این بیانیه به‌دنبال انتشار خبر جان‌باختن یاسر منگوری، زندانی سیاسی کُرد در بازداشتگاه امنیتی ایران منتشر شده بود.
در گزارش این نهاد حقوق بشری آمده بود که در «46 مورد» دلیل مرگ، شکنجه یا سایر بدرفتاری‌های فیزیکی از جمله استفاده مرگبار از سلاح گرم و گاز اشک‌آور به دست ماموران بوده و مقامات ایرانی تاکنون از پاسخگویی درباره مرگ این افراد سر باز زده‌اند.