نخست‌وزیر اسرائیل با انتقاد از «نقض آشکار» تعهدات هسته‌ای ایران گفت: تل آویو برای مقابله با ایران منتظر کشورهای غربی نخواهد ماند

نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر از تشکیل یک تیم مشترک آمریکایی- اسرائیلی برای یافتن «طرح جایگزین» در قبال ایران خبر داده بودنفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل با انتقاد از «نقض آشکار» تعهدات هسته‌ای ایران گفت که تل آویو برای مقابله با ایران منتظر کشورهای غربی نخواهد ماند.

بنت، سه‌شنبه، 12 اکتبر، در سخنرانی خود به‌مناسبت «دهمین کنفرانس دیپلماتیک روزنامه جروزالم‌ پست» با اشاره به نقض تعهدات هسته‌ای ایران گفت، او از قدرت‌های جهانی انتظار دارد تا با پاسخگوکردن ایران نسبت به تعهداتش، پرونده این کشور را به «شورای امنیت سازمان ملل متحد منتقل کنند.

او با این عنوان که «راه‌های دیگری» نیز برای مقابله با ایران وجود دارد، افزود که اسرائیل در هفته‌ها و ماه‌های آینده «روش صلح‌آمیز»، یعنی فشار به قدرت‌های‌ جهانی برای «پاسخگوکردن» ایران را پیگیری خواهد کرد.

پیش از این «رویترز» خبر داده بود که شماری از مقامات آمریکایی در دیدار با همتایان اسرائیلی خود در واشینگتن، گفت‌وگوهایی برای بررسی «راه‌های دیگر» در قبال ایران، در صورت شکست دیپلماسی انجام دادند.

بنت در سخنرانی خود، نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران را، تنها در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» ندانست و گفت، این کشور به تعهدات خود در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبند نیست.

به گفته بنت، تعهدات ایران در قبال آژانس، تعهداتی بسیار اساسی و بنیادی است.

او در ادامه، به دیدارهای اخیر خود با سران کشورهای ایالات متحده آمریکا، آلمان و بریتانیا اشاره و عنوان کرد، از آن‌ها خواسته تا علیه ایران اقدامی عملی کنند.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر در جریان سخنرانی‌ در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرده بود برنامه اتمی ایران «از تمام خطوط قرمز» عبور کرده، ولی دولت اسرائیل اجازه نمی‌دهد تهران به سلاح اتمی دست یابد.

او اخیرا از تشکیل یک تیم مشترک اسرائیلی و آمریکایی در زمینه ایجاد «طرح جایگزین» در قبال ایران خبر داده بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، هفته گذشته، در همین رابطه گفت، آمریکا در مقطع کنونی درباره «طرح‌های جایگزین» برجام اظهارنظر علنی نمی‌کند و به تلاش‌ها برای احیای این توافق ادامه می‌دهد، اما این رویکرد واشینگتن همیشگی نخواهد بود.

خبرگزاری «اکسیوس» پیش‌تر خبر داده بود که نفتالی بنت به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که اگرچه با احیای برجام مخالف است، اما مانند سلف خود بنیامین نتانیاهو، علنا علیه این تصمیم بایدن مبارزه نخواهد کرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اخیراً خبر داد که ذخایر اورانیوم غنی‌ شده این کشور با غلظت 20 درصد از مرز 120 کیلو فراتر رفته است.

بر اساس توافق «برنامه جامع اقدام مشترک»، تهران تنها مجاز به تولید اورانیوم با غلظت 3.67 درصدی است که تا سطح 90 درصد برای تولید بمب اتم فاصله زیادی دارد.

با این وجود ایران به بهانه خروج آمریکا از «برجام» اقدام به کاهش تعهدات خود کرد و غنی‌سازی اورانیوم را تا غلظت 60 درصد افزایش داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ماه جاری با ارائه گزارشی شدیداللحن از تعلیق برخی بازرسی‌های این آژانس در ایران خبر داد و گفت روند نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران «به طور جدی تضعیف شده است.»

افزایش سطح اورانیوم غنی‌شده توسط ایران باعث برانگیختن خشم اروپایی‌ها و ایالات متحده شده است. کشورهای غربی بر این باورند که دستیابی ایران به فناوری و دانش تولید اورانیوم فلزی می‌تواند روند ساخت سلاح هسته‌ای را تسریع کند. .