آژانس: ایران، اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد به یک سانتریفیوژ پیشرفته تزریق کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: غنی‌سازی در نطنز به سطوح بالا رسیده است
ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم در نطنز را به شصت درصد رسانده است، که تا نود درصد غنی‌سازی برای تولید بمب اتم تنها سی درصد فاصله دارد

آ.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد ایران هفته گذشته اطلاع داده که به صورت موقت اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد را به یک سانتریفیوژ پیشرفته تزریق کرده تا اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد به دست آورد.

آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد این سانتریفیوژ به غیر از سانتریفیوژهایی است که در تاسیسات نطنز مشغول غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد هستند.

در این بیانیه آمده است اورانیوم غنی‌شده به یک سانتریفیوژ از نوع پیشرفته «آی‌آر ۶» تزریق شده، اما محصول آن جمع‌آوری نشده است.

هنوز علت تزریق اورانیوم غنی‌شده به این سانتریفیوژ نوع «آی‌آر ۶» و عدم جمع‌آوری محصول نهایی مشخص نیست.

ایران پیش‌تر اعلام کرده بود یک آبشار ۱۶۴ تایی از سانتریفیوژهای نیمه‌صنعتی «آی‌آر۶» و یک آبشار ۱۵۳ تایی از سانتریفیوژهای نوع «آی‌آر۴» در نطنز راه‌اندازی کرده است.

آژانس در گزارش خود تصریح کرده بعد از توسعه سطح غنی‌سازی ایران در سایت نطنز به بالای ۲۰ درصد، این نهاد بازرسی‌های خود از این سایت را «سفت و سخت‌تر» کرده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دوشنبه 25 اکتبر 2021، آژانس، طی گزارشی اعلام کرد حرکات هسته‌ای اخیر ایران این نهاد ناظر سازمان ملل را بر آن داشته تا «عمق و گستره فعالیت‌های پادمانی خود» در تاسیسات هسته‌ای نطنز را افزایش دهد. ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم در نطنز را به شصت درصد رسانده است، که تا نود درصد غنی‌سازی برای تولید بمب اتم تنها سی درصد فاصله دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای همراه این گزارش تاکید کرد که ایران هفته گذشته قصد خود برای ایجاد تغییر وضعیت سانتریفیوژها را به این سازمان اطلاع داده بود. بر اساس این بیانیه، ایران اورانیوم غنی‌شده بیست درصدی را «بدون ذخیره»، به تعداد محدودی سانتریفیوژ اضافی تزریق می‌کند.

آژانس اعلام کرد ادعای ایران را «راستی‌آزمایی» کرده است، و می‌تواند تایید کند که ایران شروع به تغذیه گاز هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده تا بیست درصد U-235 به یک سانتریفیوژ IR-6 در خط دوم R&D در تاسیسات نطنز کرده است؛ و اینکه محصول و جریان‌های بدست‌آمده در حال ترکیب مجدد هستند. در گزارش آژانس آمده که پس از جداسازی اورانیوم غنی‌شده، این محصول با «ضایعات سانتریفیوژ» مخلوط شده و نگهداری نشده است.

به گفته «رویترز»، این اقدام احتمالاً به ایران کمک خواهد کرد تا دانش خود درباره فرآیند غنی‌سازی را توسعه دهد، که امری است که قدرت‌های غربی آن را محکوم می‌کنند، چرا که «غیرقابل بازگشت» است. با این وجود، از آنجایی که اورانیوم غنی‌شده ذخیره نمی‌شود، بالا بردن سطح غنی‌‌سازی در این فرایند ایران را بلافاصله به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر از تمدید توافق نظارت بازرسان بر برنامه اتمی خود اجتناب کرده و بارها خواستار لغو تحریم‌ها شده است.

مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که 6 آوریل گذشته در وین برای احیای توافق هسته‌ای آغاز شده بود پس از انجام شش دور در ژوئن گذشته با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بدون احراز نتیجه‌ای ملموس متوقف شد و زمانی هم برای از سرگیری دور هفتم آن تعیین اعلام نشده است.

در همین راستا، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران، دوشنبه 25 اکتبر در توئیتی خبر داد، چهارشنبه راهی بروکسل می‌شود تا درباره مذاکرات اتمی، با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک «برجام» گفت‌وگو کند.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، هم در واکنش به اظهارات باقری کنی گفته است که «پاسخ سوالات ایران در وین است و نه بروکسل»مالی هشدار داد تلاش‌ها برای احیای برجام وارد مرحله حساسی شده و میان آمریکا و متحدانش در اروپا و خلیج فارس، بی‌صبری مشترکی نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

او بار دیگر یادآور شد که ترجیح آمریکا گزینه دیپلماسی است، اما دیگر گزینه‌ها را نیز مد نظر قرار می‌دهد.