جامعه جهانی کودتای سودان را محکوم کرد؛ نخست وزیر سودان مردم را به نافرمانی مدنی فراخواند

سازمان وحدت آفریقا، اتحادیۀ عرب، اتحادیۀ اروپا و سازمان ملل کودتا در سودان را محکوم کردند و خواستار ازسرگیری گفتگو میان نظامیان و غیرنظامیان این کشور و احیای دولت ائتلافی برای گذار دموکراتیک در کشور شدند.

تبلیغ بازرگانی
عبدالله حمدوک، که توسط نظامیان دستگیر شده، از مردم سودان خواست که با برپایی تظاهرات مسالمت آمیز علیه کودتاگران مقاومت کنند. در اطلاعیه ای جداگانه وزارت ارتباطات و اطلاعات سودان از مردم این کشور خواست که نگذارند کودتاگران مانع گذار دموکراتیک در کشور شوند.

در مخالفت با کودتا هزاران نفر از مردم سودان به خیابان‌ها آمدند. در نزدیکی مقر ستاد مشترک ارتش سودان، نظامیان و گروه های شبه نظامی وابسته به آنها به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند.

رویترز نوشت که همین نیروها ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی و فرودگاه خارطوم را اشغال کردند و کلیه پروازهای داخلی و خارجی را به حال تعلیق درآوردند.

ژنرال عبدالفتاح البرهان در پیامی تلویزیونی در توجیه کودتا گفت که مجادلات جناح‌های سیاسی حکومت، ارتش را به انجام کودتا و اعلام وضعیت اضطراری در کشور مجبور ساخت. ژنرال البرهان سپس افزود که بزودی دولتی تکنوکرات برای اداره و هدایت کشور تا برگزاری انتخابات ژوئیه سال ٢٠٢٣ تعیین خواهد کرد ولی تا آن زمان ارتش هدایت “گذار دموکراتیک” در سودان را برعهده خواهد داشت.

“انجمن اصناف” که مهمترین گروه مدافع انتقال دموکراتیک در سودان است، مردم این کشور را به اعتصاب عمومی علیه کودتاگران فراخوانده است و جوزپ بورل، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، جامعۀ جهانی را به تلاش برای احیای گذار دموکراتیک در سودان دعوت کرده است.

امروز دوشنبه ٢٥ اکتبر نظامیان سودان اعضای غیرنظامی حکومت ائتلافی این کشور از جمله عبدالله حمدوک، نخست وزیر غیرنظامی، را دستگیر و به محلی نامعلوم منتقل کردند.

از زمان سرنگونی حکومت عمرالبشیر در آوریل ٢٠١٩ سودان با یک دورۀ انتقالی بسیار شکننده و متاثر از اختلافات سیاسی و مبارزۀ قدرت میان نظامیان و غیرنظامیان روبرو بوده است. در پی سقوط عمرالبشیر یک دولت انتقالی مرکب از اعضای نظامی و غیرنظامی تشکیل شد و ادارۀ امور را در دست گرفت. اما، تنش میان دو گروه در روزهای گذشته دامنه دار شد و به خیابان‌ها کشور کشید.

با تشدید تنش ها میان دو اردوی قدرت، شماری از دیپلمات‌های خارجی از جمله جفری فلتمن، فرستادۀ ویژه آمریکا، وارد خارطوم شدند. در ملاقات با دیپلمات‌های خارجی، رئیس شورای حاکمیت ملی سودان، ژنرال عبدالفتاح البرهان، و نخست‌وزیر سودان، عبدالله حمدوک، که اکنون با سرنوشتی ناروشن روبرو است حمایت خود را از همکاری نظامیان و غیرنظامیان و “گذار دموکراتیک” در سودان اعلام کرده بودند. با این حال، در پی انتشار برخی اخبار دربارۀ ترمیم احتمالی کابینه، ارتش سودان تلاش کرد تا نفوذ خود را در دولت انتقالی افزایش دهد. عبدالله حمدوک با تکذیب این “شایعات” نسبت به مهمترین و خطرناکترین بحران سودان هشدار داده بود.ایالات متحده نسبت به حوادث روز دو‌شنبه در سودان، که با سرنگونی دولت گذار و بازداشت نخست‌وزیر و سران غیرنظامی آن کشور توسط نظامیان همراه بود، ابراز نگرانی کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اقدامات نیروهای نظامی سودان، از جمله انحلال دولت گذار تحت رهبری غیرنظامیان و نهادهای مرتبط با آن، را محکوم کرد و خواستار بازگرداندن فوری دولت و نهادهای آن به قدرت شد.

آقای بلینکن در این بیانیه ضمن اعلام حمایت از «حق مردم سودان برای برگزاری تجمع مسالمت‌‌آمیز» نسبت به گزارش‌های منتشر شده در رابطه با «به‌کارگیری مهمات جنگی علیه معترضان مسالمت‌جو» به شدت ابراز نگرانی کرد.

کارین ژان-پی‌یر، قائم مقام سخنگوی کاخ سفید، نیز روز دوشنبه در همین رابطه گفت: «ما اقدامات ارتش [سودان] را محکوم می‌‌کنیم و خواستار آزادی فوری نخست وزیر و دیگر افرادی که تحت حصر خانگی قرار گرفته‌اند، هستیم.»

همچنین دولت‌های ایالات متحده، بریتانیا، و نروژ عصر دوشنبه با انتشار یک بیانیه مشترک ضمن ابراز مراتب نگرانی‌شان نسبت به وضعیت جاری در سودان، تعلیق فعالیت نهادهای حکومت، اعلام وضعیت اضطراری، و بازداشت نخست وزیر و دیگر مقامات غیرنظامی آن کشور توسط نظامیان را محکوم کردند.

آنها اقدامات نظامیان سودان را به منزله «خیانت به انقلاب، به گذار، و به مطالبات مشروع مردم سودان برای دستیابی به صلح، ‌عدالت، و توسعه اقتصادی» دانستند و خواستار بازگرداندن فوری دولت بر اساس «اعلامیه قانون اساسی» آن کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش سودان روز دوشنبه دولت گذار را از قدرت ساقط کرد و شورای مستقل ترکیبی نظامی-غیرنظامی را که دو سال قبل در پی سرنگونی عمرالبشیر، دیکتاتور سابق آن کشور، با هدف «رهبری کشور به سوی دموکراسی» تاسیس شده بود، منحل کرد. ‌

ژنرال فتاح البرهان، رهبر این اقدام نظامی، با اعلام وضعیت اضطراری گفت که نیروهای مسلح باید از ایمنی و امنیت کشور محافظت کنند. او همچنین قول داد که تا ژوئیه ۲۰۲۳ انتخاباتی را در آن کشور برگزار کند و در آن زمان قدرت را به یک دولت غیرنظامی منتخب تحویل دهد.

در همین حال یک مقام وزارت بهداشت سودان روز دوشنبه گفت که بر اثر تیراندازی‌هایی که در جریان درگیری‌ میان سربازان و معترضان خیابانی روی داد، هفت نفر کشته و ۱۴۰ نفر زخمی شدند.