احمد وحیدی : حمله سایبری برنامه‌ریزی دشمن برای آبان بود

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در واکنش به حمله اخیر سایبری به جایگاه‌های سوخت گفت که دشمن برای آبان‌ماه برنامه‌ریزی کرده و این آغاز آن قلمداد می‌شود.

وحیدی، پنج‌شنبه، 6 آبان، این حمله سایبری را «اولین رویارویی اجتماعی» در دولت جدید دانست و ادعا کرد که در طی این حمله مشخص شد مردم به «صداقت مسئولان اعتماد دارند.»

سامانه هوشمند سوخت در ایران، 4 آبان، مورد حمله سایبری قرار گرفت و همه 4300 جایگاه سوخت در این کشور از خدمات‌رسانی خارج شدند.

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز با اشاره به فراخواندن برخی مقامات به این کمیسیون جهت بررسی حمله سایبری اخیر گفت: «ضدانقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی از ماه‌ها قبل برای ایجاد اغتشاش در آبان 1400 برنامه‌ریزی می‌کردند.»

او مدعی شد که «دشمنان در تلاش بودند تا با این حمله سایبری، کشور را دچار تشنج و ناآرامی اجتماعی کنند.»

اعتراضات گسترده آبان 98 در واکنش به افزایش ناگهانی 300 درصدی قیمت بنزین شکل گرفت که بنا به گفته منابع حقوق بشری بین‌المللی در جریان آن بیش از 1500شهروند ایرانی کشته شدند.

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم با اشاره به افزایش فزاینده حملات سایبری به ایران با روش‌های نوین اظهار داشت که برای خنثی‌کردن حملات احتمالی در آینده باید بر روی گلوگاه‌های مهم کشور پدافند انجام شود.

غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل ایران هم با متهم‌کردن دولت حسن روحانی به «ساده‌انگاری و غفلت در حوزه جنگ سایبری» گفت که با دولت جدید «به یک فهم واحد و مشترک دست یافته‌ایم تا عقب‌ماندگی‌های دولت قبل برطرف شود»

گنجشک درنده
یک گروه از هکران با نام «گنجشک درنده» ادعا کردند که مسئول حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در ایران هستند.

با این وجود ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران احتمال داد که «این حمله نیز همانند حمله سایبری به سیستم‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی از طریق خارج کشور انجام شده باشد.»

پیش از این ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، حمله سایبری علیه جایگاه‌های سوخت در این کشور را در راستای «ایجاد بی‌نظمی» و با هدف «عصبانی‌کردن» مردم دانست.

در همین رابطه «نیر وری»، روزنامه‌نگار اسرائیلی نوشت، این حادثه به مقامات ایران نشان داد که این تنها شروع یک حمله سایبری با قدرت ایجاد اختلال‌های بیشتر در این کشور است.

به گفته وب‌سایت اطلاعاتی «اینتلی تایمز»، کسانی که پشت این حمله بودند، توانایی خود را برای ایجاد آسیب سیستماتیک و عمیق‌تر نشان دادند.

یک مقام ارشد اسرائیلی نیز به روزنامه «هاآرتص» گفت که مشکلات روزانه برای تهران مسئله آفرین شده است و حمله سایبری سه‌شنبه که بر 4300 پمپ بنزین در سراسر کشور تاثیر گذاشت، آخرین نمونه آن است.