مایک پنس: جنایات رئیسی نباید بدون پاسخ بماند

مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا دونالد ترامپ، گفت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، باید به جرم «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی» تحت پیگرد قرار بگیرد، و مردم ایران باید او را از کار «برکنار» کنند.

به گزارش «ایندیپندنت»، جمعی از مقامات ارشد فعلی و سابق دولت و کنگره آمریکا، پنجشنبه 28 اکتبر 2021 در نشست «ایران آزاد 2021»، کنفرانسی به میزبانی «شورای ملی مقاومت ایران» که در «هتل هیلتون» واشینگتن برگزار شد، حاضر شده و خواستار «انقلاب مردمی علیه حکومت ایران» شدند.

پنس گفت جمهوری اسلامی در ضعیف‌ترین موضع خود طی چند دهه‌ اخیر قرار دارد، و دولت بایدن باید آن را با «حداکثر فشار» روبرو کند. با این وجود، او تاکید کرد که «هر تغییر رژیمی در ایران باید از راه‌های مردمی انجام شود». او خاطرنشان کرد: «همه عوامل نشان می‌دهد مردم ایران آماده تغییر هستند.»پنس با اشاره به اینکه ابراهیم رئیسی به «جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی» متهم است، «انتصاب» او را «نشانه‌ای برای سرکوب هرگونه نارضایتی» مردمی دانست.

پنس خاطرنشان کرد: «همه عوامل نشان می‌دهد مردم ایران آماده تغییر هستند.»

معاون رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده خطاب به مردم ایران گفت: «مردم آمریکا از هدف شما برای تشکیل یک جمهوری ایرانی دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای حمایت می‌کنند.»

پنس همچنین رئیسی را به خاطر نقش او در کشتار تعداد زیادی از مخالفان سیاسی رژیم ایران طی چند دهه اخیر محکوم کرد و گفت: «ابراهیم رئیسی را باید مردم ایران از کار برکنار کنند؛ و او باید به جرم جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی تحت پیگرد قرار گیرد».

مایک پنس، در این اجلاس درباره «مقاومت» افراد، سازمان‌ها و کشورهای مختلف در برابر قصد خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» در سال 2018 نیز صحبت کرد.

به گفته او: «اغراق‌آمیز نیست اگر بگویم تقریباً تمام متحدان اروپایی ما و دیگر رهبران جهان با کاخ سفید تماس گرفته و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق خواستند در توافق باقی بماند، که او در نهایت قبول نکرد و از برجام خارج شد.»

به گفته «ایندیپندنت»، اجلاس «ایران آزاد 2021» در حالی به رهبری مایک پنس جمهوری‌خواه برگزار شد که برخی مقامات ارشد هر دو حزب سیاسی آمریکا که مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی ایران هستند، در این نشست شرکت کردند. پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق، و تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس، نیز در رویدادهای «شورای ملی مقاومت» طی سال جاری سخنرانی کرده بودند.