بدهی 30 تریلیون تومانی وزارت نفت ایران به خوزستان

تبعیض سیستماتیک، محرومیت شدید، فقر و تنگدستی، بیکاری، بحران‌های زیست‌محیطی، بی‌آبی و کمبود مراکز بهداشتی و درمانی از جمله مشکلات استان خوزستان است

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران از بدهی 30 هزار میلیارد تومانی وزارت نفت این کشور به استان خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، یوسفی گفت که وزارت نفت تا کنون زیر بار پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری و دهیاری‌های خوزستان نرفته است.

این نماینده مجلس ایران در ادامه با بیان اینکه مطابق قانون، یک درصد از تولید و فروش واحدهای آلاینده با عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری و دهیاری‌های آن منطقه باید پرداخت می‌شد گفت که تاکنون این قانون اجرا نشده است.

به جز این مورد، دولت موظف است که «سه درصد» از درآمد‌های صادرات نفت را به استان خوزستان پرداخت کند که بیشترین تولید نفت ایران در این استان است.

با این‌حال، مطابق آمارهای منتشر شده، دولت در سال‌های گذشته کمتر از سهم سه درصدی به این استان پرداخت کرده است.

عدم توانایی در پرداخت بدهی‌های هنگفت وزارت نفت ایران به استان خوزستان در حالی رخ داده که پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بدهی‌های شرکت ملی نفت ایران از 50 میلیارد دلار در سال 97 به 60 میلیارد دلار در پایان سال 98 رسیده است.

پیش‌تر نیز گزارش شده بود که این رقم به 70 میلیارد دلار رسیده است. استان خوزستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است که امسال به شدت درگیر بحران آب نیز شده است.

با گذشت بیش از 4 دهه از آغاز حکومت جمهوری اسلامی، استان خوزستان به‌دلیل تبعیض سیستماتیک و بی‌توجهی مسئولان و عدم توسعه زیرساخت‌ها و عدم بازسازی شهرها پس از جنگ 8 ساله ایران و عراق و در سایه رویکرد امنیتی مقامات کشوری و محلی همچنان از محرومیت شدید، فقر و تنگدستی، بیکاری، بحران‌های زیست‌محیطی، بی‌آبی و کمبود مراکز بهداشتی و درمانی رنج می‌برد.

دستگاه‌های امنیتی و قضایی ایران اما به جای رسیدگی به بحران‌های خوزستان با نگاه‌ امنیتی و کاربرد خشونت علیه مردم معترض بسیاری را کشته، مجروح یا بازداشت کرده‌اند به طوری که تنها در اعتراضات گسترده اخیر به بی‌‌آبی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولتی در شهرهای خوزستان که پس از آن به استان دیگر ایران سرایت کرد، بیش از 15 نفر کشته و دهها نفر مجروح و صدها نفر از جوانان معترض بازداشت شدند. سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی ضمن محکومیت این اقدامات ایران از مقامات تهران خواستند به جای کاربرد خشونت و نیروی کشنده علیه معترضان به بی‌آبی به حل مشکلات و بحران‌های این منطقه رسیدگی کنند.