اسرائیل هیوم: عامل اصلی عملیات تروریستی در کلمبیا سپاه قدس ایران است

تیم‌های تروریستی مستقیما از ایران به کلمبیا فرستاده شده بودند تا به تلافی قتل محسن فخری‌زاده، بازرگانان اسرائیلی را ترور کنند
با وجود اینکه مقامات رسمی کلمبیا، حزب‌الله لبنان را به انجام عملیات تروریستی علیه بازرگانان اسرائیلی در این کشور متهم کرده‌اند، منابع غیررسمی می‌گویند که عامل اصلی این عملیات «نیروی قدس» سپاه پاسداران ایران بوده است.

به گزارش روزنامه «اسرائیل هیوم»، چهارشنبه 17 نوامبر 2021، برخی منابع امنیتی که نخواستند نامشان فاش شود، به این روزنامه گفته‌اند با وجودی که ظاهرا حزب‌الله مجری این عملیات است، اما سپاه قدس ایران مستقیما مسئول طراحی و اجرای این عملیات تروریستی بوده است.

این منابع بر این موضوع تاکید می‌کنند که الگوی رفتاری ثابتی حول محور همکاری بین سازمان‌های جنایتکار محلی و نهادهای تروریستی بین‌المللی، و در راس آنها نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، وجود دارد.

به گفته این منابع امنیتی، تیم‌های تروریستی آموزش‌دیده، مستقیما از ایران به کلمبیا فرستاده شده بودند تا به تلافی قتل محسن فخری‌زاده، «پدر بمب اتم ایران» در نوامبر سال گذشته، بازرگانان اسرائیلی را ترور کنند.

دولت کلمبیا پیشتر حزب‌الله لبنان را به برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های «جنایتکارانه» در خاک خود متهم کرده بود. دیگو مولانو، وزیر دفاع کلمبیا، یکشنبه، 14 نوامبر در مصاحبه با روزنامه محلی «ال تمپو» گفته بود: «طی دو ماه گذشته مجبور شدیم دو مجرم وابسته به حزب‌الله را بازداشت و از کشور اخراج کنیم. این دو نفر قصد انجام عملی مجرمانه در کلمبیا را داشتند.»

وزیر دفاع کلمبیا جزئیات بیشتری درباره این عملیات ارائه نکرد، اما «ال تمپو» به نقل از منابعی در سازمان‌های امنیتی این کشور گزارش داد که احتمالا حزب‌الله تلاش کرده است «تحرکات دیپلمات‌ها و بازرگانان آمریکایی و اسرائیلی» در کلمبیا را ردیابی کند.

مولانو پیشتر نیز هنگامی که ایوان دوک، رئیس جمهوری کلمبیا را طی سفری رسمی به اسرائیل همراهی می‌کرد، گفته بود ایران و حزب‌الله دشمنان مشترک دو کشور اسرائیل و کلمبیا هستند. وی رژیم مادورو در کشور همسایه کلمبیا، ونزوئلا که با حکومت ایران روابط نزدیکی دارد را به پناه دادن به تروریست‌های حزب‌الله و ایران متهم کرد.