نماینده مجلس: بحران بی‌آبی زاینده رود و خشکی صد درصدی تالاب گاوخونی، بحران ملی است

حسینعلی‌ حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس، گفت: بحران آب در زاینده‌ رود اکنون سبب خشکی صد درصدی تالاب گاوخونی شده است و بحران خشکی تالاب گاوخونی دیگر تنها مشکل استان اصفهان نیست بلکه با توجه به پیامدهایی چون ریزگردها که تا چند صد کیلومتر خواهد رسید، به یک بحران ملی تبدیل شده است.

این در حالی است که از هفته گذشته جمعی از کشاورزان معترض به بحران آب در بستر خشک زاینده‌ رود چادر زده و جمعی از شهروندان اصفهان نیز از اعتراضات این کشاورزان حمایت کرده‌اند.

با ادامه این اعتراضات، حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین شهر، بر لزوم حل فوری مشکل تالاب گاوخونی تاکید کرد و افزود که کشور باید همه ظرفیت‌های خود را به‌کار ببندد و پای کار حل مشکل تالاب گاوخونی بیاید.

حاجی‌دلیگانی درباره برنامه مجلس برای حل تالاب گاوخونی و احیاء زاینده‌ رود، خاطرنشان کرد که این پرسشی است که بارها مطرح می‌شود در صورتی که اصلا مجلس نباید برنامه‌ای داشته باشد بلکه اگر ستاد احیای زاینده‌رود شروع به‌کار کند و مجلس پیگیر آن باشد برای حل مشکل زاینده‌رود کافی است.

پیش از این در سال ۹۷ اعلام شده بود که رییس جمهور وقت دستور تشکیل ستاد احیای زاینده‌ رود را صادر کرده است. بار دیگر نیز در ششم آبان امسال رییس دفتر ابراهیم رئیسی در نامه‌ای خطاب به محرابیان وزیر نیرو اعلام کرد که با توجه به بحران آب در اصفهان و فرونشست عظیم زمین که اصفهان و ابنیه تاریخی آن را در معرض نابودی قرار داده است، دستور دهید ستاد احیای رودخانه زاینده رود تشکیل شود.

با این حال تاکنون گزارشی از اقدام عملی برای حل بحران آب و خشکی زاینده‌ رود و تالاب گاوخونی منتشر نشده است و جمعیت پنج میلیونی استان اصفهان همچنان با بحران بی‌آبی، تعطیلی بخش بزرگی از کشاورزی و بحران‌های محیط زیستی چون فرونشست زمین و هجوم ریزگردها مواجه است.