جمهوری‌خواهان از بایدن خواستند با شبه‌نظامیان ایران در منطقه مقابله کند

سناتور جیم ریش: نیروهای نیابتی ایران همچنان در جهت برهم زدن ثبات در سراسر منطقه فعال هستند
میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا تاکید کرد: «تروریست‌های مورد حمایت ایران در حال انتشار در یمن، عراق و سوریه هستند.»

مکانل پنج‌شنبه، 18 نوامبر، در ادامه بیانیه خود با تاکید بر این که «مجلس سنا باید اشتباهات دولت بایدن را اصلاح کند.» افزود: «در خاورمیانه، تروریست‌های مورد حمایت ایران از یمن تا عراق و سوریه مستقر شده‌اند. آنها جرات پیدا کرده‌اند زیرا قدرت بازدارندگی ما، دچار فرسودگی شده است. ما با توجه به حملات متعدد به نیروها و تاسیسات آمریکایی، شانس آورده‌ایم که آمریکایی‌های بیشتری کشته نشده‌اند. شاید هم صرفا مسئله زمان باشد که شاهد وارد آمدن خسارت‌هایی به آمریکا توسط تروریست‌های مورد حمایت ایران باشیم.»

در همین زمینه، جیم ریش، سناتور برجسته جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در ارتباط با نشست اخیر آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج که به پرونده ایران می‌پردازد، اظهارنظر کرد و از دولت بایدن خواست، با نفوذ پلید ایران، که عامل برهم زننده ثبات خاورمیانه است، مقابله کند.

ریش در توییتی نوشت: «من مدت‌هاست دولت بایدن را در ارتباط با نیاز به رسیدگی به نفوذ پلید منطقه‌ای ایران از سوریه تا یمن، زیر فشار گذاشته‌ام، زیرا نیروهای نیابتی ایران همچنان در جهت برهم زدن ثبات در سراسر منطقه فعال هستند.»

او افزود: «کارهای بیشتری باید انجام شود و افراد حاضر در خط مقدم (رویارویی با ایران) باید بخشی از گفت‌وگوها باشند.»

شایان ذکر است که وزارت خارجه آمریکا از برگزاری نشستی با حضور مقامات ارشد آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج در چارچوب کارگروه ویژه ایران خبر داده بود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای توضیح داد، در این نشست توافق شد که «حمایت ایران از گروه‌های مسلح در سراسر منطقه، برنامه موشک‌های بالستیک ایران، برنامه هسته‌ای و پهپادهای ساخت این کشور، تهدیدهایی آشکار علیه امنیت و ثبات منطقه است.»

این بیانیه افزود که ایران و نیروهای نیابتی آن از موشک‌های بالستیک و پهپادها علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های سعودی و برای هدف قرار دادن کشتیرانی بین‌المللی در خلیج عمان، استفاده کردند.

در این نشست همچنین بر اراده مشترک برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه‌ای تاکید شد.

در بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج همچنین «سیاست‌های تهاجمی و خطرناک» اعمال شده از سوی تهران و از جمله آن« استقرار و استفاده از موشک‌های پیشرفته بالستیک» و پهپادها محکوم شد.