اعتراض چندین هزار نفری مردم اصفهان در بستر خشک زاینده رود

مردم و کشاورزان در مناطق مختلف ایران به ناکارآمدی سیاست‌های دولت و عدم پاسخگویی مسئولان در زمینه مدیریت منابع آب که به نابودی کشاورزی و محیط زیست در این کشور منجر شده است، اعتراض دارند
اعتراضات مردمی به سیاست‌های ناکارآمد مدیریت آب در ایران و عدم پاسخگویی دولت در این زمینه که به تنش‌ها و بحران‌های آبی و زیست محیطی و به تبع آن بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در این کشور منجر شده است، همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین تحول در این زمینه و در ادامه تجمع‌های اعتراضی کشاورزان و اهالی اصفهان به خشک شدن رودخانه زاینده رود و نابودی کشاورزی در این منطقه، هزاران نفر از مردم این استان جمعه، 19 نوامبر، با پیوستن به کارزار اعتراضی کشاورزان در بستر این رود خشک شده و در کنار پل خواجو تجمع و به ناکارآمدی سیاست‌های دولت و عدم پاسخگویی مسئولان در این زمینه اعتراض کردند.کشاورزان معترض اصفهانی با حمایت اهالی این استان ضمن برگزاری تجمع چندین هزار نفری در بستر خشک زاینده‌ رود خواستار جبران خسارت‌ها و تخصیص حقابه پاییزی خود و احیای این رودخانه شدند.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا» مردم و کشاورزان اصفهانی با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود “زاینده رود من کو؟” خواستار اجرای عدالت در توزیع حقابه و اجرای طرح‌های احیای زاینده‌رود و توجه به دیگر مطالبات کشاورزان این استان شدند.

خشکسالی‌های مکرر در ایران و بی‌توجهی به محیط زیست و همچنین سوءمدیریت در توزیع منابع آب و ناکارآمدی سیاست‌های دولت منجر به هدررفت منابع آب، نابودی سفره‌های آب زیرزمینی و نابودی کشاورزی در این کشور شده و به تنش‌ها و بحران‌های آبی دامن زده است که به تبع آن نیز بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تشدید شده‌اند.

نظام جمهوری اسلامی حاکم بر ایران همواره به جای در پیش گرفتن متدهای عملی و مدیریت صحیح منابع و توجه به خواسته‌های مردم این کشور با در پیش گرفتن نگاهی امنیتی به جای حل بحران‌ها، با اتخاذ اقدامات ناکارآمد و استفاده از سرکوب و خشونت علیه معترضان این بحران‌ها را تشدید کرده است.

برای مثال در اعتراضات گسترده اخیر به بی‌‌آبی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولتی در شهرهای خوزستان که پس از آن به دیگر استان‌های ایران سرایت کرد در خشونت‌های به‌کار رفته از سوی دستگاه‌های انتظامی و امنیتی علیه معترضان به بی‌‌آبی بیش از 15 نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح و صدها نفر از جوانان معترض بازداشت شدند.

سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی ضمن محکومیت این اقدامات ایران از مقامات تهران خواستند به جای کاربرد خشونت و نیروی کشنده علیه معترضان به بی‌آبی به حل مشکلات و بحران‌های این منطقه رسیدگی کنند.