فرانسه هشدار داد که اگر ایران قصد فریب در مذاکرات وین داشته باشد، برجام بی‌محتوا اعلام خواهد شد

وزیر امور خارجۀ فرانسه، ژان-ایو لودریان، هشدار داد که اگر شرکت ایران در گفتگوهای بیست و نهم نوامبر در وین صرفاً فریب و نیرنگ باشد، برجام یک پوستۀ میان‌تهی و بی محتوا اعلام خواهد شد. به گفتۀ وزیر امور خارجۀ فرانسه اولین راستی آزمایی که باید در بیست و نهم نوامبر در وین صورت بپذیرد این است که آیا گفتگوها با ایران از همان‌جایی که در ژوئن گذشته متوقف شد، ازسر گرفته می‌شود یا نه.

تبلیغ بازرگانی
ژان-ایو لودریان سپس گفته است که اگر این گفتگو از جانب ایران صرفاً جنبۀ فریب داشته باشد، بی محتوا بودن برجام را اعلام خواهیم کرد. وزیر امور خارجۀ فرانسه در ادامه افزوده است که به گمان او آمریکا آماده است که مذاکرات را از همان جایی که در ژوئن گذشته متوقف شد از سربگیرد تا بتوان هر چه سریعتر به نتیجه رسید. لودریان سپس افزوده است : از همان بیست و نهم نوامبر و روزهای پس از آن خواهیم دید که آیا ایران هم چنین قصدی دارد یا نه.

رویترز در گزارشی جداگانه نوشت که هدف اعلام شدۀ آمریکا در مذاکرات وین تشخیص این مهم است که آیا بازگشت ایران و آمریکا به برجام امکانپذیر است یا نه. ولی هدف پنهان واشنگتن، به نوشتۀ رویترز، جلب حمایت مسکو و پکن برای اعمال فشار بر تهران است، در صورتی که مذاکرات وین به شکست بینجامند.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک افزوده است که یکی از راه‌ها برای جلب این حمایت این است که مسکو و پکن متقاعد بشوند که مانع برای احیای برجام نه آمریکا که جمهوری اسلامی ایران است. رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی افزوده است که برای رسیدن به این مقصود روسیه شریکی مفید و قابل اتکاء است و بهترین وسیله برای جلب حمایت چین گفتگو با پکن است نه اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه شرکت‌های چینی.

دیروز پنجشنبه هجدهم نوامبر وزارت امور خارجۀ فرانسه با استناد به آخرین گزارش نگران‌کنندۀ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از شورای حکام آژانس خواست که در نشست آتی خود در بیست و چهارم نوامبر پیام محکم و درخوری به جمهوری اسلامی ایران بدهد. همزمان ایالات متحد آمریکا و سه کشور اروپایی امضاءکنندۀ برجام به کشورهای همسایه ایران اطمینان دادند که نگرانی‌های امنیتی آنان در مذاکرات پیش رو با ایران در وین مورد توجه قرار خواهند گرفت. آمریکا و کشورهای اروپایی همچنین بر عزم خود برای مقابله با نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه از برنامۀ موشک‌های بالستیکی تهران تأکید کردند.