مقاله جدید و رد گزارش سازمان بهداشت: اولین مبتلا به کرونا فروشنده‌ای در بازار ووهان بود

یک مقاله علمی که در نشریه معتبر «ژورنال پزشکی» منتشر شده گفته است گزارش مشهور سازمان بهداشت جهانی «به احتمال زیاد نادرست» است و نخستین فرد معلومی که به بیماری کووید۱۹ مبتلا شد فروشنده‌ای در بازار ووهان چین بوده است.

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی که فروردین امسال منتشر شد و انتقادهایی برانگیخت اعلام کرده بود بازار خرید و فروش حیوانات در ووهان چین احتمالا مرکز شیوع اولیه کووید۱۹ بود اما نخستین فرد مبتلا به این ویروس حسابداری بود که کیلومترها دور از این بازار زندگی می‌کرد و ارتباطی با آن نداشت.

با این حال مقاله جدید که روز پنجشنبه در «ژورنال پزشکی» منتشر شد گفته است گزارش سازمان بهداشت جهانی به احتمال زیاد نادرست است و نخستین مبتلا فروشنده‌ای در این بازار بوده است.

مقاله جدید اثر مایکل وارابی، از دانشگاه آریزونا، نیز با انتقادهایی روبه‌رو شده و برخی کارشناسان گفته‌اند «بیمار صفر» احتمالا قبل از این فروشنده در بازار ووهان مبتلا شده بود.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود همچنین اعلام کرده بود که ویروس کووید۱۹ از حیوان به انسان منتقل شده اما نمی توان تایید کرد که منبع اصلی آن ووهان چین بوده است.

گزارش های اولیه انتشار این ویروس را به بازار خرید و فروش حیوانات در ووهان چین نسبت داده بودند اما پژوهشگران چینی در مقاله ای در مجله پزشکی لنست اعلام کرده بودند که بیمار صفر فاصله زیادی با این بازار داشته و به دلیل بیماری از خانه بیرون نمی رفته است.

فرضیه‌هایی نیز درباره نشت این ویروس از آزمایشگاه موسسه ویروس‌شناسی ووهان مطرح شد اما این موسسه آن را به شدت رد کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز آن را بسیار غیرمحتمل دانست.