ریچارد مور، رئیس اطلاعات و امنیت ملی بریتانیا،: ایران از حزب‌الله برای دامن زدن به ناآرامی‌ها در منطقه استفاده می‌کند

ریچارد مور، رئیس اطلاعات و امنیت ملی بریتانیا، سه کشور چین، روسیه و ایران را در صدر تهدیدهایی دانست که کشورش با آن مواجه است.

ریچارد مور سه‌شنبه، 30 نوامبر، با نام بردن از چین، روسیه و ایران به عنوان کشورهایی که بزرگترین تهدیدها را علیه کشورش تشکیل می‌دهند، تصریح کرد که ایران از شبه‌نظامیان حزب‌الله برای دامن زدن به ناآرامی‌ها در منطقه استفاده می‌کند.

این مقام اطلاعاتی بریتانیا ضمن هشدار درباره این تهدیدهای بزرگ با اشاره به نقش ایران و عملکرد حزب‌الله افزود که تهران این حزب‌ را به«دولتی درون دولت» در لبنان تبدیل کرده است. و از آن برای بی‌ثبات کردن منطقه استفاده ابزاری می‌کند.

رئیس اطلاعات بریتانیا ضمن اشاره به تهدیدهای بزرگ ایران، چین و روسیه علیه کشورش گفت همگام با این کشورها سازمان‌های غیرقانونی هم برای بهره‌برداری از فناوری‌های اطلاعات که به سرعت در حال تغییر در رقابت هستند.ریچارد مور، رئیس سازمان مخفی اطلاعاتی بریتانیا، ام آی ۶، در اولین مصاحبه پخش زنده خود نسبت به افتادن در دام “تله‌های بدهی و تله‌های داده‌ها و اطلاعات” از سوی چین هشدار داد. آقای مور – معروف به “سی” – همچنین سقوط کابل، پایتخت افغانستان را بر اثر شکست اطلاعاتی رد کرد.البته او در نخستین سخنرانی خود به عنوان مدیر سازمان اطلاعاتی این کشور تاکید کرد که چین “بزرگترین اولویت واحد” برای تشکیلات زیر نظر اوست.

او گفت که ایران یک “تهدید عمده” است و از گروه سیاسی و نظامی حزب الله لبنان برای ایجاد تلاطم در کشورهای همسایه استفاده می کند.آقای مور قبل از اولین سخنرانی عمومی بزرگ خود از زمان تصدی مسئولیت‌اش به عنوان رئیس ام آی ۶، گفت که چین توانایی “به دست آوردن داده‌ها از سراسر جهان” را دارد.

او گفت که چین برای ایجاد بدهی و گردآوری “اطلاعات دام پهن می‌کند'”و افزود که چین همچنین تلاش می‌کند از نفوذ خود از طریق سیاست‌های اقتصادی‌اش استفاده کند و … افراد را جذب کرده و به دام اندازد.”

او اینها را “تله بدهی و تله داده‌ها” توصیف کرد.

او توضیح داد: “تله داده این است: اگر به کشور دیگری اجازه دهید به داده‌های واقعاً حیاتی در مورد جامعه شما دسترسی پیدا کند، این مساله در طول زمان تسلط و کنترل شما بر داده‌ها را از بین می‌برد و دیگر کنترلی بر آن داده‌ها نخواهید داشت.”

این چیزی است که “من فکر می‌کنم در بریتانیا ما نسبت به آن بسیار هشیار هستیم و اقداماتی را برای مقابله با آن انجام داده‌ایم.”

ارزیابی اشتباه وضعیت کابل
آقای مور اذعان کرد که ارزیابی سرعت کنترل کابل توسط طالبان با خروج نیروهای بریتانیایی و آمریکایی از افغانستان “به وضوح اشتباه بود”.

اما او گفت که توصیف آن از نظر شکست اطلاعاتی “واقعاً بیش از حد اغراق‌آمیز است”.

او گفت: “هیچ یک از ما سرعت سقوط کابل را پیش‌بینی نکرده بودیم.”

او گفت: “صادقانه بگویم، اگر همه اعضای شورای طالبان، و همه گروه رهبری طالبان را هم جذب کرده بودیم، [اگر] ما هر یک از آنها را هم به عنوان یک مامور مخفی استخدام می‌کردیم، هنوز هم سقوط کابل را پیش بینی نمی‌کردیم، زیرا طالبان هم این کار را نکردند.”

با این حال، اوافزود ” تردیدی وجود ندارد که پیروزی طالبان “یک روند معکوس جدی” بوده است و او نگران است که این باعث “تقویت روحی افراط‌گرایان در سراسر جهان و در واقع برای کسانی باشد که در پایتخت‌ها نشسته‌اند. در پکن، تهران و مسکو.”

چین در اولویت
این مقام بریتانیایی در اولین سخنرانی عمومی خود از زمان ریاست او بر سرویس اطلاعاتی بریتانیا، که به MI6 نیز معروف است، در اکتبر 2020، گفته بود: چین «اولویت اصلی سازمان اطلاعاتی» بریتانیا است.

او همچنین تصریح کرد که بریتانیا همچنان با «تهدید جدی روسیه مواجه است». مور گفت که مسکو از سوء‌قصدها و قتل‌هایی مانند مسمومیت جاسوس سابق سرگئی اسکریپال در انگلیس در سال 2018 حمایت می‌کند.

این مقام اطلاعاتی بریتانیا افزود که آنها حملات سایبری و تلاش برای مداخله در فرآیندهای دموکراتیک در کشورهای دیگر را انجام می‌دهند.

علاوه بر این، ریچارد مورد سقوط دولت افغانستان که از حمایت بین‌المللی برخوردار بود و بازگشت جنبش طالبان به قدرت را باعث جسور‌تر شدن ستیزه‌جویان دانست.