شرکت تولید برق حرارتی ایران: روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود

با وجود تشدید آلودگی در شهرهای بزرگ ایران، محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، از ادامه مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: «روزانه حدود ۳۲ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود.»

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی درباره میزان مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد که این میزان بسته به آنکه چه میزان گاز تامین کنند متفاوت است اما روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت و به طور متوسط ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر گازوئیل در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

پیشتر عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت، تاکید کرده است که مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها عامل تشدید آلودگی و خطرناک شدن هوای تهران و چند کلانشهر ایران است.

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نیز در ابتدای آذر ماه، استفاده از سوخت مازوت را عامل تشدید آلودگی هوای تهران و کلانشهرها بیان کرد.

با این حال به گفته داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، همچنان در نیروگاه‌های مشهد، اهواز، کرمان، ایرانشهر و بیستون در کرمانشاه از مازوت استفاده می‌شود و علاوه بر این پنج نیروگاه، ۱۱ نیروگاه نیز مازوت را به صورت تلفیقی با گاز و گازوئیل می‌سوزانند.

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، هفته گذشته گفت که مردم را از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نترسانیم چون اگر مازوت مصرف نکنیم ۲۵ درصد کشور در خاموشی فرو‌ می‌رود.

مقام‌های جمهوری اسلامی افزایش مصرف خانگی گاز در پاییز و زمستان را سبب عدم تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و استفاده از مازوت عنوان می‌کنند.

این درحالی است که به گفته محسن موسوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی، امسال برخلاف سال‌های گذشته که مازوت‌سوزی در نیروگاه در زمستان و پیک مصرف گاز آغاز می‌شد طبق دستور وزارت نیرو از ۱۷ شهریور ماه سوخت تعدادی از نیروگاه‌ها از گاز به مازوت تبدیل شده است