سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛صبرمان لبریز شده، ایران پاسخ ندهد اقدام جدی می‌کنیم

چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کردند که ایران تا ۱۵ دی‌ ماه فرصت دارد به سوالات مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی پاسخ دهد، در غیر این صورت به طور جدی اقدامات دیگری را در چارچوب قوانین بین‌المللی بررسی خواهند کرد.

پرواز پی‌اس-۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۹۸ دقایقی پس از پرواز هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا که شهروندان خود را در انهدام پرواز پی‌اس-۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با موشک‌های سپاه پاسداران از دست داده‌اند، روز پنج‌شنبه، ۲۵ آذر، در بیانیه‌ای تاکید کردند که صبرشان به‌دلیل امتناع تهران از پاسخ به تقاضاهایشان برای توضیح در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی به سر آمده است.

کشورهای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا به عنوان «گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان هواپیمای سرنگون شده اوکراینی» در بیانیه خود همچنین به ادامه تلاش‌ها برای پاسخگو کردن ایران اشاره کردند و گفتند که این کشورها در همبستگی با خانواده‌های قربانیان می‌ایستند و در هدف خود برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران در قبال اعمال مقامات نظامی و غیرنظامی که منجر به کشته شدن ۱۷۶ انسان بی‌گناه شد، متحد باقی می‌مانند.

پیش از این نیز کشورهای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا در بیانیه مشترکی از عدم حضور جمهوری اسلامی در مذاکره پرداخت غرامت در ۲۲ نوامبر، اول آذر، ابراز تاسف شدید کرده بودند و در بیانیه پنج شنبه ۲۵ آذر خود نیز بر اقدامات جدی برای پاسخگو کردن ایران تاکید کردند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس-۷۵۲ نیز پیشتر به عدم همکاری جمهوری اسلامی ایران و اقدامات قوه‌ قضاییه‌ برای تبرئه «مقصران و عاملان اصلی» شلیک موشک و انهدام این هواپیما، اعتراض کرده است.

این در حالی است که انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس-۷۵۲ تاکید دارد که شلیک موشک و هدف قرار دادن این هواپیما در بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۹۸ عمدی بوده است و از کانادا و جامعه بین‌المللی خواست «کلیت سپاه پاسداران را گروه تروریستی» معرفی کند.خانواده‌های قربانیان با «عمدی» دانستن سرنگونی این هواپیما، تاکید دارند که از رهبر جمهوری اسلامی گرفته تا برخی فرماندهان سپاه از جمله امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مسئول سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ و سپر انسانی قرار دادن فرزندانشان هستند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی نیز در گزارشی به شواهد بحث‌برانگیزی چون «عامدانه باز گذاشتن فضای هوایی کشور در شرایط خطیر جنگی»، «تغییر مسیر پروازهای دیگر»، «انهدام کامل وسایل الکترونیکی مسافران» و «تاخیر مشکوک ۵۷ دقیقه‌ای در پرواز و تخلیه برخی از مسافران» به عنوان دلایل خود در عمدی بودن سرنگونی این هواپیما اشاره کرده و خواستار معرفی شدن کلیت سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی شده‌اند.

در حالی که فرمانده نیروی هوافضای سپاه ۲۱ دی ۹۹ مدعی شد که «به خاطر تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد، شاهد این حادثه بودیم»، اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، گفته است سپاه پاسداران «عمدا» به هواپیمای مسافربری شلیک و آن را ساقط کرد تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز تصویرسازی رسمی حکومت ایران از چگونگی سرنگونی هواپیما را «ریاکارانه، گمراه‌کننده و سطحی» خوانده است.

دادگاه عالی انتاریو در کانادا اواخر اردیبهشت سال‌جاری بود که در حکمی، شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را «عمدی» و «تروریستی» دانست.

غیر از این دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در تیرماه امسال نیز اعلام کرد کی‌یف در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات با تهران آماده است پرونده انهدام هواپیمای اوکراینی در اثر شلیک موشک‌های سپاه پاسداران را به دادگاه‌های بین‌المللی ببرد.