تصمیم جدید طالبا ن در ولایت غور: مردان بدون ریش و شنوندگان موسیقی شلاق زده می‌شوند

مؤسسه ملی موسیقی افغانستان اینک در تصرف طالبان قرار گرفته است. آنان شنوندگان موسیقی را تهدید به شلاق کرده‌اند.

دولت طالبان در ولایت غور افغانستان مردان بدون ریش یا شنوندگان موسیقی را تهدید به شلاق کرد. همچنین در ولایت غزنی، زنانی که یک “محرم شرعی” همراه خود ندارند نمی‌توانند به مراکز بهداشتی رجوع کنند. طالبان قبلاً گفته بودند که صدای زنان نباید از رادیو شنیده شود.

شماری از باشندگان(ساکنان) ولسوالی دولتیار ولایت غور افغانستان در روز شنبه ۲۷ آذر (قوس)/۱٨ دسامبر گفتند که گروه طالبان در این ولسوالی «مردان بی‌ریش، شنوندگان موسیقی و کسانی که شلوار تنگ می‌پوشند» را تهدید به زدن ۳٩ ضربه شلاق کرده‌اند.

یکی از باشندگان ولسوالی دولتیار ولایت غور به شرط افشا نشدن هویتش به روزنامه «اطلاعات روز» گفت که طالبان این حکم را در مسجد جامع این ولسوالی اعلام کردند.

وی تصریح کرد که گروه طالبان هشدار داده که همه مردان باید نماز را در جماعت ادا کنند و با بی‌نمازان برخورد جدی خواهند شد.

محمد گل پویا، فعال مدنی در ولایت غور افغانستان نیز این حکم طالبان را تایید کرده و گفته است که این کار طالبان مداخله در زندگی فردی مردم می‌باشد.

مقام‌های طالبان در ولایت غور افغانستان هنوز در این مورد چیزی نگفته اند.
ورود زنان بدون محرم در مراکز بهداشتی در غزنی ممنوع شد

ریاست امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان در ولایت غزنی در جنوب أفغانستان، ورود زنان بدون “محرم شرعی” را به مراکز بهداشتی ممنوع کرده است.

یک منبع صحی (بهداشتی) افغانستان به روزنامه «اطلاعات روز» گفته است که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان به گونه شفاهی ممنوعیت ورود زنان و دختران بدون محرم شرعی را در مراکز بهداشتی ابلاغ کرده اند.

این منبع تصریح کرد به حکم طالبان گشت‌وگذار زنان بدون محرم شرعی در بیرون از منزل از جمله در بیمارستان‌ها «گناه» به شمار می‌رود.

یک منبع دیگر از مؤسسۀ همکاری و انکشاف برای افغانستان (ادا) نیز تأیید کرد که طالبان ورود زنان بدون محرم به مراکز بهداشتی در ولایت غزنی را ممنوع کرده‌اند. او گفت که این مؤسسه در تلاش است تا این موضوع را از طریق صحبت با مسئولان محلی طالبان در غزنی حل کند.

مقام‌های طالبان در ولایت غزنی افغانستان هنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

گروه طالبان در ماه اوت امسال افغانستان را تصرف کرد که با گذشت هر روز و با اعلام تصامیم جدید بیشتر چهره واقعی خود را آشکار می‌کند.

هفتۀ گذشته، محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان گفت که براساس آیات قرآن حجاب به این معنی است که زنان کاملاً پوشیده باشند.

همچنان کمیته مصونیت خبرنگاران افغان اخیراً گزارش داد که دولت طالبان در ولایت‌های بلخ، تخار و جوزجان افغانستان دستور داده است که نشر سریال‌ها و فیلم‌هایی که چهره زنان در آن نمایان شده باشد ممنوع است و همچنین صدای زنان از رادیو‌ها نباید شنیده شود.

با وجود این که از تصاحب قدرت به دست طالبان چهار ماه می‌گذرد، اما طالبان هنوز به زنان اجازه کار خارج از خانه را ندادند. همچنین دولت طالبان هنوز به دانش‌آموزان دختر بالای صنف (کلاس) هفتم اجازه ادامه تحصیل را نداده است. اما دو روز پیش (۱۶ دسامبر) گروهی از زنان افغان در کابل، در واکنش به بحران اقتصادی و انسانی در این کشور تظاهرات کردند. معترضان شعارهای «نان، کار، آزادی، مشارکت سیاسی»؛ «مردم افغانستان، محتاج یک لقمه نان» را فریاد زدند و خواستار رسیدگی فوری به مشکلات اقتصادی مردم شدند.