واشینگتن: مذاکرات با تهران هنوز به مرحله برداشتن تحریم‌ها نرسیده است

یک مقام آمریکایی به روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» گفته که مذاکرات با ایران هنوز به مرحله لغو تحریم‌ها نرسیده و همچنان در حال بررسی مسائل و نه راه‌حل‌ها است.

این در حالی است که یک دیپلمات غربی نیز در گفت‌وگو با همین روزنامه ضمن اشاره به این‌که ایران برای دست‌یابی به الیاف کربن جهت ساخت سانتریفیوژها تلاش می کند، در مورد خطرات شکست مذاکرات با ایران هشدار داده و گفته که ناکامی در روند مذاکرات هسته‌ای وین به تشدید رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه منجر خواهد شد.

این دیپلمات غربی به پولیتیکو خبر داده که آمریکا در این دور از گفت‌وگوها در وین، پیشنهاد خوبی به ایران ارائه داده است.

سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ایران
از سویی روزنامه واشینگتن پست به نقل از منابع آگاه از وجود گمانه‌زنی‌هایی درباره فعالیت نظامی هسته‌ای در سایت‌های اعلام نشده ایران خبر داد.

این روزنامه پیشنهاد کرد که دولت بایدن از هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد تا درباره 4 مورد مشکوک به وجود «ابعاد نظامی احتمالی» در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحقیق و بررسی کند که سه مورد از آنها، شامل مشاهده ذرات اورانیوم در سایت‌هایی است که ایران آن‌ها را به عنوان تاسیسات هسته‌ای، اعلام نکرده است.

این سه مرکز اعلام نشده، تأسیسات «تورقوزآباد»، ورامین و مریوان هستند. مورد چهارم پیرامون ابعاد نظامی احتمالی مواد شکافت‌پذیر اعلام‌نشده و سایر فعالیت‌های شناسایی شده در تاسیساتی است که مکان آن مشخص نشده است.

تریبون تبلیغاتی برای مطالبه غرامت
به نظر پولیتکو، ایران از گفت‌وگوهای وین به عنوان تریبون تبلیغاتی برای مطالبه غرامت در خصوص تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا مبنی بر بیرون رفتن از برجام، استفاده می‌کند.

این روزنامه با بیان این که «بازدارندگی در برابر ایران با استفاده تهدیدات ضمنی بایدن»، شدنی نیست، افزود: «ناتوانی واشینگتن در بازداشتن ایران، نگران‌کننده است زیرا این کشور از سطوح مجاز غنی‌سازی، فراتر رفته است.»

این در حالی است که شماری از کارشناسان بلندپایه آمریکایی با هشدار درباره این‌که برنامه اتمی ایران «خطوط قرمز» را پشت سر گذاشته، از دولت جو بایدن، خواستند که سیاست «دیپلماسی تهدید» در قبال تهران را دوباره احیا کند و در صورت لزوم، برای استفاده آشکار از نیروی نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران، آماده شود.

در بیانیه‌ای که روز گذشته از سوی هفت‌ تن از برجسته‌ترین کارشناسان امنیت ملی آمریکا امضا شد، ارزیابی سخت‌گیرانه‌ای از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا ارائه شده و آمده است، «در حالی‌که دیپلماسی میان آمریکا و ایران «در حال پسرفت است»، تهران «فعالانه و با هدف دستیابی به تسلیحات هسته‌ای گام برمی‌دارد.»

این کارشناسان افزودند، در حالی‌که ایالات متحده، استفاده غیرنظامی از انرژی اتمی را حق ایران می‌داند، فعالیت‌های تهران حاکی از آن است که این کشور در راستای توسعه توانمندی‌های هسته‌ای نظامی گام برمی‌دارد و همانگونه که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح کرده، «تصمیم ایران برای غنی‌سازی 60 درصدی و تولید فلز اورانیوم، هیچ استفاده غیرنظامی قابل‌توجیهی ندارد.»