اعلام آمادگی تلویحی خامنه ای برای توافق با غرب: مذاکره و تعامل با «دشمن» به معنی «تسلیم»نیست

علی خامنه‌ای، در اظهاراتی که از سوی برخی تحلیلگران آمادگی ضمنی برای یک «نرمش قهرمانانه» دیگر تلقی شده، در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که در وین برای احیای «برجام» در جریان است، گفت: «اگر در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست.»

خامنه‌ای، یک‌شنبه 19 دی، در ارتباط مستقیم ویدئویی با شماری از هوادارانش در قم گفت: «همچنانکه تاکنون تسلیم نشده، از این پس نیز نخواهیم شد».

او پس از خروج ایالات متحده از «برجام» در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مذاکره مستقیم با این کشور را ممنوع اعلام کرد و پس از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا تمامی مذاکرات بین دو کشور به‌طور غیرمستقیم با واسطه‌ روسیه و اتحادیه اروپا انجام شده است.

از طرفی مذاکرات هسته‌ای وین در حال حاضر در شرایطی دشواری ادامه دارد و به‌رغم محدودیت زمانی هنوز به پیشرفت ملموسی دست نیافته است.

شماری از تحلیلگران اظهارات جدید خامنه‌ای را به مثابه چراغ سبز او به توافق هسته‌ای با غرب می‌دانند. این در حالی است که او پیشتر درباره برجام گفته بود که اشتباه کرده است. رهبر جمهوری اسلامی در سال 2018 در یک سخنرانی عمومی گفت: «مذاکرات برجام اشتباه بود. در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند.»

او که در روزهای گذشته با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران هم دیدار کرد، در این دیدار درباره برجام به او گفت که توافقی که انجام شد و قصد تمدید دوباره آن را داشتید مد نظر نظام نبود، «شما در ظاهر چیزی می‌گفتید و در عمل کار دیگری می‌کردید.»

خامنه‌ای، در بخش دیگری از اظهارات امروز خود به آنچه «موفقیت‌های جمهوری اسلامی» خواند، اشاره کرد و گفت: «نگذاریم موفقیت‌های جمهوری اسلامی مکتوم باقی بماند. ده‌ها موفقیت در نظام بوده است و باید این موفقیت‌ها را به مردم بگوییم و به یاد مردم و کسانی که غفلت کرده‌اند بیاوریم.»

او گفت، برخی «آنچنان مشکلات جمهوری اسلامی را بیان می‌کنند که گویا هیچ موفقیتی در جمهوری اسلامی اتفاق نیفتاده است.»

اظهارات خامنه‌ای در حالی عنوان می‌شود که ایران در سال‌های اخیر با بحران‌های فزاینده‌ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مواجه شده و هم‌اکنون در عرصه بین‌المللی در انزوای روز افزون قرار گرفته است.

رهبر ایران در سخنان امروز خود کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای برون مرزی سپاه پاسداران توسط آمریکا را «نمونه دیگری از استمرار محاسبات غلط آمریکایی‌‎ها» خواند.

علی خامنه‌ای، در روزهای گذشته ترامپ و دیگر افرادی که در کشتن سلیمانی نقش داشتند را به پس دادن «تقاص» خون سلیمانی تهدید کرده بود.